A086_C013_0101PV.0001129

Vedlejší účinky – recenze

Posledními dvěma filmy Steven Soderbergh zrovna neohromil, mnoho fanoušků už nečekalo závan lepších časů, Berlinale – Berlínský festival však měl jiný názor a jeho poslední hvězdně obsazené Vedlejší účinky zařadil do své soutěže. Jak snímek dopadl se dočtete v mé recenzi.

SideEffects_FirstLook

Martin Taylor (Channing Tatum) je odsouzen za obchodní podvody na 4 roky do vězení, Emily (Rooney Mara), jeho mladá milující manželka svého muže neodepíše a čeká na něj, než si odpyká trest. Nicméně po propuštění není vše tak růžové, jak si oba představovali. Emily začíná opět trpět depresemi, které měla již před svatbou, při jednom větším záchvatu se dokonce pokusí o sebevraždu. Aby nemusela být hospitalizována, ujímá se jí uznávaný psychiatr Jonathan Banks (Jude Law). Při jejich terapeutických setkání dospějí k předepsání antidepresiv, ty však neplní pacientčiny představy.

Jonathan se spojí ohledně případu své pacienty s její předchozí doktorkou Victorií (Catherine Zeta – Jones), která mu doporučí úplně nové, velmi propagované, pilulky. První reakce Emily jsou nadšené, vrací se jí dokonce sexuální apetit. Však vedlejší účinky na sebe nenechají dlouho čekat. Jejich následky neskončí jen u Emily, nýbrž nepřímo zasáhnou Jonathanův život o to větší vlnou.

A013_C012_0101BL.0000701

Zajímavý a uznávaný scénárista Scott Z. Burns hned v úvodu načrtl velmi reálné postavy, jejichž vývoj diváka nutí k zamyšlení. Postupem času je představí jako oběti farmaceutického průmyslu, které ať už více či méně, jsou závislé na prášcích, včetně samotného psychiatra. Do poloviny filmu poctivě dodržuje jasnou předvídatelnost tohoto tématu, jenže poté nasadí novou pozoruhodnou vrstvu a změní dosavadní žánr. Z těžkopádného rodinného dramatu během chvíle vytvoří inteligentní krimi s příchutí solidního thrilleru.

Hvězdně obsazená hlavní čtveřice dobře využívá svůj herecky štědrý papírový předobraz. Všichni si jsou rovnocennými soupeři a není jim co vytknout. Především Jude Law, coby zkušený psychiatr s dobrou pověstí i zájmem pacientů. Přerod, k němuž u něj dochází, celou dobu působí uvěřitelně až soucitně. Sokyní mu v tomto případě je nedávný objev Rooney Mara, na první pohled oběť pokusů psychiatrů za nemalé finanční ohodnocení farmaceutických firem, a jejich reklamních masáží. O její bezbrannosti, oddanosti manželovi či prudkému nárůstu depresí není pochyb.

A104_C001_0101T9.0000381

Soderbergh již několikrát dokázal svůj cit pro jakýkoliv žánr, přičemž většinou uchopil látku trochu jinak. Tentokrát nenuceně pozoruje osudy psychicky narušených lidí a zároveň vypráví obrazem s civilním tónem. Atmosféru dialogového thrilleru vytváří nenápadnými prostředky, které divák při vyloženém soustředění nezaregistruje.

Jednomu z těchto prostředků bez debaty kraluje hudba Thomase Newnama. Jeho podkresové motivy nejsou samy o sobě kdovíjak pozoruhodné, jenže spojením s filmem a následným užitím dokonale ladí.

Jeden z nejproduktivnějších hollywoodských režisérů současnosti nabral druhý dech a dokazuje to dokonale vybroušenou žánrovou lahůdkou. Chvíli sice trvá, než vypravěčský styl vtáhne do děje, jenže přesně v tom momentě, když už jste si jistí, kudy bude dějová linka pokračovat, najede příběh na kolej, o které jste neměli ani ponětí, natož o výhybce na ní. Návštěvou kina rozhodně nic nepokazíte.

V kinech od 4.4.2013

Vedlejší účinky (Side Effects), Krimi / Drama / Thriller, USA, 2013, 106 minut

Režie: Steven Soderbergh