Tower-Block-2

Tower Block – recenze

Neinvenční a několikráte již převařený námět, kdy je skupina náhodně sestavených postav konfrontována se zlem, v tomto případě vraždícím zdá se maniakem, nepřináší žánrově nic nového, nic nikam neposouvá, do dějin kinematografie se jistě nezapíše a přesto dokáže diváka udržet v křesle po celou dobu.

Tower-Block-1

Skupina nájemníků mrakodrapu, který je postupně vysidlován žije v jakési podivné polokomunitě. Osídleno je již jen nejvyšší patro, jinak je dům prázdný (???). Zbylí nájemníci jsou terorizováni skupinou zakuklených mladých lidí, kteří vybírají „výpalné“ výměnou za nezničení jejich vlastnictví. Do domu občas zajíždí jacísi správci či co, kteří jen čekají, kdy bude dům zcela opuštěn, aby byl prostě opuštěn. Jinou roli v tomto díle nemají. Co bude s domem dál film neřeší.

Do této sousedské pohody jednoho dne vstoupí narušitel, který znenadání zahájí postupnou likvidaci nájemníků domu a jejich návštěvníků. A děj filmu začíná. Skupina dříve znesvářených obyvatel domu se pochopitelně semkne v odboji, charaktery se profilují a cizelují. Neformálním vůdcem tohoto odboje se stane sošná blondýna, o které už od počátku tušíme, že v příběhu dostane větší prostor. A taky že jo. Víc už z děje neprozradím, aby jste si film mohli případně užít.

Tower-Block-3

Tower Block má několik jednoznačných kladů: Za prvé je britský. To znamená, že hlavní hrdinové působí skutečně jako lidi a ne jako prototypy, stvořené obřími studii a dokonalými klinikami plastické chirurgie. Nejsou prostě hezcí ani oškliví. Jsou normální a to je milé. Za druhé – tím, že je britský je angličtina, ve které je film k dispozici, reprezentována jakýmsi prapodivným předměstským slangem, který angličtinu vzdáleně připomíná a pro ucho (alespoň mé) je libozvučný. Vzhledem k tomu, že film asi nebude zařazen do české distribuce a tedy ani nadabován (pokud jej někdy nějaká méně sledovaná televizní stanice nezařadí do programu okolo druhé ráno), bude v tomto jazyce k dispozici vždy a to je dobře. Nahrazovat unikátní britský akcent ostravštinou (jako tomu bylo u seriálu Zmetci-Misfits) můžou snad jenom Češi.

Hlavní hrdinka, kterou jsem již předznačil, odehraje převážnou většinu filmu v bílém nátělníku a to je taky pěkné. Bílá postupně s dějem ztrácí svou bělost a dovolím si říci, že každý mužský divák doufá, jestli si to triko sundá nebo co bude. A skutečně. V jedné části filmu si jej hrdinka skutečně sundá a světe div se: pod špinavým nátělníkem má ještě jeden, taky bílý, ale čistý a s větším výstřihem. A děj se hrne dál. Osobně to považuji za ukázku britského humoru, který se ve filmu tu a tam objevuje.

Tower-Block-4

Mě osobně se mi film líbil. Dějově nesložitý příběh, zjevně ve skromné produkci, vytěžil z tohoto několikrát spařeného pytlíku čaje maximum. Děj nemá výkyvy, neustále se něco děje, nejsou zde logické nesmysly. Od začátku se dá tušit, kdo přežije. Vzhledem k typové nejednoznačnosti postav (na rozdíl od amerických filmů tohoto žánru) ovšem nevíte, kdo všechno přežije. Důležité to je sice asi tak jako tipování kdo se dostane do finále Superstar – tedy vůbec, ale to nevadí. Pak vás nebude mrzet, když bude váš favorit zabit a dál v ději se posune někdo jiný. Film končí tak jak by měl a nezůstanou vůbec žádné nevysvětlené okolnosti – náběh na pokračování se tedy nekoná a to je taky dobře. Takže kže jako ve škole hodnotím dobře.

Tower-Block-2012-Movie-Poster

V kinech film s největší pravděpodobností neuvidíte

Tower Block, Velká Británie, 2012, 90 minut