Tenet – recenze

Tenet, pro mnoho lidí se jedná o nejočekávanější film roku. Stejně tak to platí i pro moji maličkost, aby také ne, když jsem po téměř půlroční pauze, kdy do kin dorazilo jen pár nových snímků, skoro vyhladověl. Po včerejším shlédnutí Teneta jedna má nejmenovaná kolegyně při odchodu ze sálu prohlásila „mám z toho hlavu jako pátrací balón“ a přesně to jsem si v tu chvíli říkal taky.

Ale pojďme na začátek, Tenet je snímek, který nám servíruje režisér a scénárista v jedné osobě Christopher Nolan a lidé, kteří viděli jeho předcházející filmy Počátek a Interstellar mají už za sebou ve sportovní hantýrce lehký tréning, protože již dlouho jsem neviděl složitější film než je právě Tenet.

Snímek má stopáž 150 minut a přitom má doslova zběsilé tempo, během kterého se divák snaží zuby nehty udržet v ději, často vůbec netuší proč se děje to, co se na plátně aktuálně odehrává a film si s nějakým vysvětlováním nedělá vůbec námahu. Pokud bude někdo po prvním shlédnutí tvrdit, že je mu všechno jasné, tak mu nevěřte, pokud nemá minimálně doktorát z fyziky a dostatečně otevřenou mysl.

Je velice těžké popisovat děj filmu, aniž bych nevyzradil nějaké spoilery, proto se omezím raději jen na sdělení, že se ve filmu bude cestovat časem a budu se věnovat technické stránce filmu. Ta je skutečně brilantní a výborně odvedená řemeslná práce je vidět prakticky v každé scéně a režie Christophera Nolana je do posledního šroubku naplánovaná, aby do sebe zapadlo i to poslední kolečko. Jediné co se dá vytknout je fakt, že s vysvětlováním si film nebere servítky (buď vysvětluje moc rychle a nebo vůbec), prostě ďábelsky plyne a nezajímá ho, že divák plápolá nebo se už pustil a běží opodál ve snaze se znovu chytit.

Setkáme se zde se scénami, které plynou zároveň dopředu i proti času, setkáte se se scénami, které jste již dříve viděli, jen tentokrát v opačném gardu. Hlavní postavy zde plní vždy určité mise, aby se systematicky dostaly z bodu A do bodu B a pak zase zpátky, někdy ovšem skoro až strojově, čímž bych chtěl poukázat na fakt, že by filmu neuškodilo více emocí a propracovanější charaktery postav, které se v něm objevují.

Herecky jde také o brilantní záležitost, hlavní herečtí protagonisté David John Washington, Robert Pattinson, Kenneth Branagh i Elisabeth Debicki hrají velice kvalitní party, místy sice až strojově, ale to je správně a zapadá to do celkového kontextu snímku, který je prostě cíleně chladný a moc emocí v něm nenajdete.

Co říci závěrem? Film Tenet je skutečně složitý film, který není úplně divácky přívětivý, ale bezesporu jde o výjimečné filmové dílo. Hodně lidí bude po jeho shlédnutí zmateno a bude si ho muset dát ještě minimálně jednou, aby jim vše zapadlo do kontextu a jistě se najde i početná skupina diváků, kteří ho už nebudou chtít vidět nikdy. Každopádně návštěvu kina mohu doporučit lidem, kterým se líbily již zmíněné snímky Interstellar a Počátek a lidem, kteří mají rádi všeobecně složité filmy. A úplně na konec ještě jedno přátelské doporučení, nesnažte se všechno pochopit na první dobrou.

V kinech od 27.8.2020

Tenet, Akční / Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2020, 150 minut

Režie: Christopher Nolan

Hrají: David John Washington, Robert Pattinson, Kenneth Branagh i Elisabeth Debicki, Michael Caine, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy, Himesh Patel, Martin Donovan, Dimple Kapadia, Andrew Howard, Denzil Smith a další.

David Krabec