DKR-16679rC

Temný rytíř povstal – recenze

Jsou to již 4 roky od chvíle, kdy na nás režisér Christopher Nolan vypustil Temného rytíře, který strážil ulice města Gotham a postavil se doposud nejsilnějšímu soupeři, který si říkal Joker. Nyní do našich kin přichází pokračování, které je bezesporu jedním z nejočekávanějších filmových počinů letošního roku. Jak tedy nakonec Temný rytíř povstal a jak při tom dopadl? To si povíme v následující recenzi.

DKR-01797r

Co nám tedy Temný rytíř povstal nabídne? V čase se přesuneme o 8 let dopředu od smrti Harveyho Denta, jehož smrt na sebe vzal Batman, díky čemuž se z něj stal psanec postavený mimo zákon. Díky tomu se dařilo potírat organizovaný zločin v Gothamu, ale to se celkem rychle mění s příchodem démonického teroristy, který si říká Bane (Tom Hardy) a jehož obličej zdobí speciální dýchací maska.

Na scéně se objeví i sličná zlodějka Selina (Anne Hathaway), která nevědomky sehraje důležitou roli v Baneově plánu na nastolení totálního chaosu v Gothamu. Bruce Wayne (Christian Bale) tak bude muset opět oživit „projekt Batman“ a povstat proti drtivé vlně zločinu, projít si doslova osobním očistcem a možná ani to nemusí nakonec stačit…

DKR-37268

Jak jsem již v úvodu napsal, jsou to již 4 roky od uvedení předchozího Batmana, který doslova vyrazil dech fanouškům i filmovým kritikům. Mnohými je dokonce Temný rytíř označován jako nejlepší film vůbec. Po takovémto veledílu je jistě nesmírně těžké udržet laťku minimálně na stejné úrovni, natož ji ještě zvednout výše. Nutno říci, že pozvednout tuto pomyslnou laťku se bohužel nepovedlo, ale dá se říci, že kvalitativně nový Temný rytíř povstal zdatně a přibližuje předchozímu veledílu. Záměrně píši slovo přibližuje, protože nový rytíř má pár vad na kráse.

Režisér Christopher Nolan si na sebe před 4 roky upletl hodně silný bič, a tak na někoho může chvílemi jeho nový počin působit slabějším dojmem, sám jsem se tomu neubránil. Začátek filmu je celkem dost pozvolný a toto tempo si drží až na pár svižnějších scén pomalu hodinu. Připravuje tak diváka na věci budoucí a vypráví příběh, který začíná diváka vtahovat do děje a vytvářet atmosféru. Bohužel v druhé polovině filmu je hned několik zvratů, které nejsou zrovna ideálně vysvětleny a díky těmto více, či méně podstatným nejasnostem ve scénáři může dojít ke zmatení diváků a následnému dojmu překombinovanosti.

DKR-10100rc

Nolanův rukopis je na filmu znát téměř neustále, stejně jako u předchozího Batmana se spolupodílel i na scénáři a jeho puntičkářský styl točení filmů je někdy až zarážející. Dá se říci, že se již dostal do takové fáze, že vůbec nemusíte vědět na jaký film koukáte a kdo jej natočil a stejně poznáte, že v tom má prsty právě Christopher Nolan.

Herecké obsazení je zde opět více než hvězdné, všichni herci jsou ve svých rolích velice přesvědčiví a rozhodně jsou plusem celého díla. Nejvíce mě překvapila Anne Hathaway, u které jsem si nebyl úplně jist, jak zapadne a musím říct, že zapadla výborně. Mezi další překvapení v herecké sestavě patří i Tom Hardy, který si střihnul hlavního záporáka Bana, sice se nevyrovnal Jokerovi, ale jeho postava budila skutečně respekt a rozhodně bych ho nechtěl potkat o půlnoci na hřbitově (no nejspíš ani v pravé poledne v sámošce). Tradičně výborné výkony podali i Christian Bale, Gary Oldman, Morgan Freeman, Michael Caine, Joseph Gordon-Lewitt a v neposlední řadě i Marion Cotillard.

DKR-22216r

Mezi další velká esa tohoto snímku patří i geniální hudba Hanse Zimmera, která dokáže výborně dokreslit to, co se na plátně děje a ještě to doslova nakopnout o stupeň výš. V některých scénách je hudební doprovod dokonce tak silný, že mi při zkombinování obrazu a zvuku běhal doslova mráz přes záda. Hans Zimmer dokáže svou hudbou doslova neskutečným způsobem dotvářet celkovou atmosféru snímku, což mám skutečně rád.

Co říci závěrem? Rozhodně mohu film vřele doporučit, za jeho návštěvu v kině dostanete za své peníze skutečně kvalitní podívanou. Nicméně něco málo k dokonalosti jeho předchůdce chybí, ale překonat Temného rytíře bude asi na delší dobu velký oříšek pro všechny filmaře světa. Trochu slabší scénář, který lehce ztrácí dech především v druhé polovině snímku a hlavní záporák Bane u mě rozhodují o tom, že filmu nedám plný počet, ale v uvozovkách pouze lepších 90%.

poster

V kinech od 26.7.2012

Temný rytíř povstal (The Dark Knight Rises), Akční / Drama / Thriller, USA / Velká Británie, 2012, 164 minut

Režie: Christopher Nolan

Hrají: Christian Bale, Gary Oldman, Morgan Freeman, Anne Hathaway, Tom Hardy, Michael Caine, Joseph Gordon-Lewitt, Marion Cotillard, Juno Temple, Liam Neeson, Tom Conti, Nestor Carbonell, Matthew Modine, Brett Cullen, Chris Ellis, Christopher Judge

David Krabec