Skyfall – recenze

Letos je tomu právě 50 let co na diváky poprvé ze stříbrného plátna promluvil neohrožený hrdina Flemingových románů James Bond. Jakožto malá oslava míří do našich kin v pořadí již 23. bondovka, tentokrát pod názvem Skyfall. Rozhodně se bude na co těšit.

skyfall-still05

Děj filmu nás vrhá rovnou do akce, při které je hlavní hrdina postřelen a na chvíli mizí ze scény. Na tu je posléze nucen se vrátit, protože o život začíná jít jeho nadřízené „M“. Spolu s ní pak i nespočtu zvláštních agentů pracujících v utajení po celém světě, protože hlavní padouch hrozí odtajněním jejich identit. Začíná tak boj o život a hlavně o čas. Víc z děje pak radši neprozradím, jelikož v nové bondovce není nouze o zvraty…

Na režijní stoličku nejnovějšího přírůstku do bondovského universa tentokrát neusedl nikdo menší než Oscarový Sam Mendes.Tahle volba se zpočátku fanouškům příliš nezamlouvala, přesto sám Mendes již několikrát dokázal, že žádný styl mu není cizí. Ať již právě Oscarovou Americkou krásou, gangsterkou Road To Perdition, válečným Mariňákem, nebo indie komedií Všude dobře, proč být doma. I v bondovce Skyfall opětovně nezklamal a divákům naservíroval akční kousek, který přesně zapadá do dnešního střihu.

skyfall-columbia07

Spoustě fanoušků sice přijde Mendesův Bond příliš „nebonzovský“, protože postrádá onen pověstný suchý humor a nadsázku. Nehledě na fakt, že tentokrát si Bond neobjedná svůj obvyklý drink, ale pije pouze pivo, což řada skalních fandů nerozdýchala. Já sám patřím mezi fanoušky bondovek a musím uznat, že Skyfall mě nezklamal vůbec v ničem a je mnohem více klasickou bondovkou (myšleny jsou ty se Seanem Connerym), než ty předešlé, ve kterých si Bonda střihli např. Roger Moore, nebo Pierce Brosnan.

Tyhle bondovky sice nepostrádaly humor a již zmiňovanou nadsázku, ovšem mnohdy se překlápěly kamsi k hranici parodie. Restartované bondovky s Danielem Craigem jsou pak mnohem více těmi klasickými, mnohdy hodně drsnými „akčňáky“, které přeci jen více tíhnou k uvěřitelnosti. Craigův Bond je navíc hmatatelnou postavou, které nechybí charisma a hlavně má svojí historii a jeho motivace je jasně daná, což v předchozích dílech ne vždy platilo. Sám Craig je pak pro mě jakožto 007 velmi dobrou volbou a vůbec nevadí, že ta tam je uhlazenost Pierce Brosnana.

dench_2376525b

Vedle Craiga je pak jedinou starou známou v hereckém obsazení Judi Dench, která si roli M zopakovala již po sedmé. Tím, kdo však stojí opravdu za zmínku je hlavní padouch Silva, kterého si zahrál Španěl Javier Bardem a nutno uznat, že bad-ass je tím nejlepším záporákem v bondovkách za hodně dlouhou dobu. Bardem již párkrát dokázal, že záporné role mu nejsou cizí a myslím, že jako důkaz bohatě postačí jeho zabiják Anton Chigurh z Coenovic Tahle země není pro starý. K tomu všemu navíc potřeba přičíst nostalgické pomrkávání tvůrců na fanoušky celé série, a hlavně pak vynikající kamera Rogera Deakinse. Hlavně Shanghaiská část je opravdovou pastvou pro oči a opětovně něčím co v bondovkách doposud nebylo.

Co říci závěrem? Skyfall je rozhodně filmem, který stojí za to vidět a stojí za to vidět na velkém plátně. Dost možná by obstál a vlastně obstojí i jako samostatný akční film moderního střihu, nicméně jako bondovka je jednou z nejlepších, ne-li tou nejlepší vůbec! Skalní fandy sice dokázal rozdělit na dva tábory, každopádně za mě jsou to oba palce nahoru a obrovská spokojenost. Nezbývá než doporučit…

Skyfall

V kinech od 26.10.2012

Skyfall, Akční / Krimi / Thriller, USA / Velká Británie, 2012, 143 minut