Pevnost – recenze

Na naší planetě se stále nachází velké množství neprozkoumaných oblastí a neprobádaných světů. Nemusí to vždy být zákonitě v nějaké exotické destinaci, podobná místa se mohou nacházet i na východ od nás, v Evropě na levém břehu řeky Dněst mezi Moldávií a Ukrajinou.

pevnost_film

Podněsterská Moldavská republika aka Podněsteří, nebo též Podněstersko je státek, který formálně nebyl uznán naprostou většinou celého světa a tudíž oficiálně neexistuje! Tato země, kde přibližně půl milionu obyvatel má své vlastní známky a dokonce i peníze! Tato „ černá díra v Evropě “, jak byla tato zázračná země hanlivě pojmenována, je ale taktéž semeništěm gangů. Zabíjení a násilí je zde na denním pořádku a existují též spekulace, které nasvědčují tomu, že místní vláda spolupracuje na nelegálním vývoji nukleárních zbraní ve spolupráci s Irákem a Íránem..

Nebýt žánru, jehož primárním cílem je informovat a ne vydělávat dolary a počítat diváky všech kinosálů. Věděli jste například, že za loňský rok se zisky v Hollywoodu navýšily o necelých 6% ?! Neskutečné číslo. Ale zpět. Mluvím o dokumentárních filmech! Nebýt Kláry Tasovské a Lukáše Kokeše o existenci Podněsteří by se dozvěděl asi jen málokdo. Mocný soude v Haagu obrať své všemocné Sauronovo oko do této krajiny a myslím, že si budeš muset pořídit něco na uklidnění! Schválně – co byste řekli na situaci, že v zemi je prakticky nemožné vycestovat bez vlastnictví minimálně 3 pasů?! A to nejlépe místního, Moldavského a pak ještě ruského…

5413197-pevnost-tasovska-kokes

Ale zatočíme kolem osudu ještě o něco zpět a podívejme se hlouběji. Tvůrci tohoto dokumentárního filmu natáčeli všechen materiál tajně (ilegálně podle tamních zákonů) – oficiální žádost ministr informací bez udání důvodů zamítl!

Tento snímek je velmi syrovým znázorněním situace našich nedalekých Evropských sousedů a pokud má být měřítkem v tomto žánru objektivita a reálnost – je to velmi kvalitní záležitost!

210-12-Jihlava-1

Pohled do minulosti odehrávající se v přítomnosti je pro mnohé nepříjemnou vzpomínkou na to, jak to dříve do jisté míry fungovalo i u nás. V porovnání s naší republikou, kde se čím dál tím více množí názory, jak to tady jde do pr…., tedy vlastně od desíti k pěti. Zajeďte si na dovolenou do letoviska, kde vás přivítá místní celebrita Igor Smirnov, přezdívaný prezident bez rukávů.

Pro diváky, kteří jsou fanoušky dokumentů, by mělo být zhlédnutí tohoto snímku absolutní samozřejmostí a řekl bych taktéž nutností. Rozhodně doporučuji. Myslím že ocenění na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, v kategorii Česká radost, mluví za vše.

posterpevnost_cr

V kinech od 1.12.2012

Pevnost, Dokumentární, Česko, 2012, 70 minut