Paralelní světy – recenze

Rok 2013 se ponese ve znamení sci-fi, tvůrci a distributoři si pro nás přichystali opravdovou nadílku. Vysokorozpočtové fláky nás sice čekají až od jara, ale ještě před nimi to zkouší menší ambiciózní kanadsko-francouzská produkce s originálním námětem a romantickou zápletkou.

Upside-Down8

Adam (Jim Sturgess) je obyčejný chlapec, který vyrůstal v sirotčinci a na víkendy jezdil ke své tetě do hor. Jednou při toulkách narazil na dívku jménem Eva (Kirsten Dunst) do které se okamžitě zamiloval. Aby to nebylo tak jednoduché, Adam pochází ze zcela jiného světa, ze světa naruby, který je přímo nad tím Evy, zdánlivě mimo jeho dosah. Poté je osud na několik let rozdělí, jednoho dne však zahlédne Adam dospělou Evu v televizním pořadu a už ho nic nezastaví, aby jí získal zpět!

Dvě planety obíhající kolem jednoho slunce, jsou si tak blízko, že vrcholky hor jsou od sebe vzdáleny pár metrů a povrch je spojen na několika místech dokonce budovami. Platí zde však tři zákony o dvojí gravitaci, které nám jsou představeny hned v úvodních titulcích. Scénáristé se snaží podle těchto pravidel hrát do nejmenších detailů, například myslí i na hrdinovi vlasy v opačné gravitaci, jenže občas se neubrání nějaké té nelogičnosti, zvláště při akčních scénách. Samozřejmě za to mohl být zodpovědný režisér Juan Diego Solanas, to už se nedozvíme. Je to jeho teprve druhý celovečerní film. Ten však debutoval krátkometrážním filmem L´homme sans tête (Bezhlavý muž) oceněném v Cannes.

Upside-Down6

Film na první pohled oslní svým vizuálním stylem. Ze spodního světa přímo srší špína a chudoba, oproti tomu je horní svět vyloženě přesvícený, chorobně čistý a předměstí vypadá jak ze Stepfordských paniček. Nejvíce se do paměti vryje střetnutí dvou atmosfér, kde každá podléhá jiné gravitaci, zde je patrná vymazlenost a nápaditost trikařů. Prolínající se mračna či déšť působí impozantně. Také je znát, že režisér býval kameramanem. Používá zajímavé kamerové filtry a nebojí se neobvyklých úhlů. Když přihlédneme k rozpočtu, tak se vědělo kde nešetřit, film vypadá totiž o polovinu dráž, než ve výsledku stál. Což určitě souvisí s akčními scénami, které jsou ve filmu dvě větší a pár menších. Když už ale na nějakou dojde, stojí to za to. Jsou originálně vymyšleny a chytře si hrají s měnící se gravitací a minimálně jedna vzbudí „wau“ efekt. Od filmu ale rozhodně nečekejte nějakou akční jízdu.

Mezi hlavními představiteli nějaká ta chemie funguje, i když Jim Sturgess je na tom o poznání lépe, hlavně mu jeho víru v pravou lásku věříte. S Kirsten Dunst už to trošku skřípe. Od Interview s upírem ušla sice dlouhou cestu, jenže pořád ne a ne dokázat svoje kvality, které tam někde snad jsou. Její občasné, opravdu jen na dvou, možná na třech místech přehrávání je jedna z mála výtek filmu. Abych nezapomněl, ve vedlejší roli určitě potěší sympatický Timothy Spall, kterého si určitě většina pamatuje jako „Červíčka“ z Harryho Pottera.

Upside-Down5

Ta druhá výtka, o dost důležitější, je scénář. Tuctová romantická zápletka, bez špetky snahy pokusit se o něco nového plus průměrně napsané dialogy sráží potenciál látky minimálně o jednu úroveň dolu a ke konci ještě sklouznou scénáristé k hrozné sentimentalitě. Kdyby se v tomhle světě, vlastně světech odehrával jiný příběh, o něco zajímavější a hlavně lépe propracovaný, mohla se z toho vyklubat jedna z nejosobitějších podívaných roku.

Romantických sci-fi by průměrný divák vyjmenoval maximálně tak 5, čím to je? Za prvé většinou skončí v průměrnosti, takže se na ně hned zapomene. Za druhé se tvůrci spojení těchto dvou žánrů vyhýbají, přitom cílové publikum není rozhodně malé, takže těžko říci proč. Paralelní světy nejsou tím průlomovým filmem, který by to změnil, ale pro fanouška sci-fi je skoro povinností navštívit v tomto případě kino nebo, pokud hledáte s přítelkyní, manželkou či naopak s přítelem, manželem kompromis na co zajít, rozhodně Vás oba dva neurazí, možná i příjemně překvapí.

Upside-Down-poster

V kinech od 31.1.2013

HODNOCENÍ: 60%