Parade – recenze

Do českých kin tento čtvrtek oficiálně dorazila srbská komedie „Parade“, za kterou stojí jeden z nejúspěšnějších balkánských filmařů poslední doby Srdjan Dragojevič. Nejedná se sice o plnohodnotnou premiéru, protože snímek k nám dorazil až cca rok po svém vzniku (například na Slovensku měl premiéru před více jak půl rokem) a za tu dobu se u nás objevil na nejednom festivalu (například na nedávném Febiofestu), přesto se však jedná o záležitost, která by rozhodně neměla uniknout divákově pozornosti.

_DSC1560

Hlavními hrdiny příběhu jsou Radmilo a Mirko, veterinář a svatební aranžér, kteří tvoří homosexuální pár, což by ve většině civilizovaného světa nebyl problém, ovšem v Srbsku tomu tak není. Mirko je navíc aktivista bojující za uspořádání pochodu Gay Pride v Bělehradě. Ten se v roce 2001 proměnil v masakr a Mirko i po deseti letech poté stále naráží na neochotu policie, nechuť veřejnosti a nenávistné a násilné projevy ze strany odpůrců této myšlenky. Celá akce už se schyluje k fiasku, v ten moment ovšem Radmilo potkává Citrona, typického srbského „macho-muže“, hrdinu Srbska z jugoslávské války, který není zrovna dvakrát bojovníkem za práva homosexuálů. Ovšem bude to právě Citron, kdo bude pod tlakem okolností donucen pomoci Radmilovi a Mirkovi jejich sen splnit.

Už od samotného úvodu, kde se v krátké titulkové sekvenci dozvíme, že na Balkáně všichni nenávidí všechny, ovšem společná nenávist k homosexuálům je spojuje, dává „Parade“ jasně najevo, že divák se může těšit na solidní černou zábavu. A té se skutečně dočká. Nejsilnějším prvkem snímku je rozhodně scénář, který (krom pár momentů, kdy příliš karikuje homosexuály) celé dvě hodiny má silný tah na bránu. Jediná výtka by se snad našla v tom, že nejzábavnější momenty se dostavují zhruba v polovině a tím pádem už snímek od této chvíle trochu stagnuje, což při zpětném pohledu ubírá pár bodíků.

_MG_7155

Oním nejsilnějším segmentem „Parade“ je totiž naprosto úžasná sekvence se skládáním týmu „mimo Bělehrad“, kdy se podíváme do všech států bývalé Jugoslávie a je nám předvedena, pro nás středoevropany asi poněkud nepochopitelná, mentalita jednotlivých národů, které jsou si tak podobné, až jsou si neuvěřitelně vzdálené. Skvělá práce se všemi možnými klišé a s tou nezaměnitelnou nenávistí/řevnivostí mezi jednotlivými národy (neustále se měnící nápisy na růžovém Minicooperovi jsou vyloženě ikonické) dělá právě z prostředního dějství naprostý vrchol snímku.

Srdjan Dragojevič, který se po Evropě proslavil hlavně snímky „Hezké vesnice hezky hoří“ a „Mi nismo andjeli“, dokazuje i v „Parade“, že patří mezi evropskou režisérskou špičku oprávněně. Už jen samotná volba tématu je dost odvážná, vzhledem k tomu, že kdyby se k němu nepřistoupilo s decentním smyslem pro (černý!) humor, tak je předurčeno k tomu skončit jako hloupá fraška. Do toho tu máme všechny leitmotivy, které současné srbské filmy, aspoň v mých očích, dělají zajímavými, ať už je to onen machismus, netolerance, zkušenosti z války i ta doopravdy hodně jiná mentalita.

_DSC1255

Celkově vzato je „Parade“ špičková záležitost, kterou táhnou skvělé dialogy a obsazení (Nikola Kojo je, coby Citron, naprosto k sežrání), naprosto špičkové sestavování týmu ve střední části (tak zábavní nebyli ani Avengers) a zkušená ruka režiséra, který zvládne i ten závěrečný přechod na vážnější strunu. Srbské filmy můžu a tenhle mě v tom jen utvrdil, protože ten mix západního modelu komedie o gayích s balkánskou originalitou je doopravdy plně funkční.

Podle mě se dost možná jedná o nejlepší komedii za poslední rok a možná i víc, takže mazejte všichni do kina.

P.S.: Mimochodem to jste věděli, že Ben Hur je film o homosexuálech?

Parade