Pád Bílého domu – recenze

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/data/web/virtuals/137446/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/uploads/2015/04/OHF_11617.jpg) is not within the allowed path(s): (/data/web/virtuals/166081/virtual) in /data/web/virtuals/166081/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/plugins/jetpack/class.photon.php on line 893

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/data/web/virtuals/137446/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/uploads/2015/04/OHF_02305_R.jpg) is not within the allowed path(s): (/data/web/virtuals/166081/virtual) in /data/web/virtuals/166081/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/plugins/jetpack/class.photon.php on line 893

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/data/web/virtuals/137446/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/uploads/2015/04/OHF_06398.jpg) is not within the allowed path(s): (/data/web/virtuals/166081/virtual) in /data/web/virtuals/166081/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/plugins/jetpack/class.photon.php on line 893

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/data/web/virtuals/137446/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/uploads/2015/04/plakat11.jpg) is not within the allowed path(s): (/data/web/virtuals/166081/virtual) in /data/web/virtuals/166081/virtual/www/domains/bestfilm.cz/wp-content/plugins/jetpack/class.photon.php on line 893

Minulý čtvrtek do našich kin dorazil akční snímek „Pád Bílého domu“ slibující akční „no-brain“ výplach ve stylu osmdesátých let v USA a všechno nasvědčovalo tomu, že by se tento příslib skutečně mohl naplnit. Příběh o obsazení Bílého domu a jediném muži, který může zachránit samotného prezidenta z rukou šikmookých teroristů, zní dostatečně zábavně, v hlavní roli navíc máme Gerarda Butlera, který v současné době platí za jednoho z největších drsňáků hollywoodské střední generace a k ruce bude mít plejádu hvězd ve vedlejších rolích. Tak co by se mohlo pokazit, že…

OHF_11617

Už v samotném úvodu, který se odehrává 18 měsíců před hlavními událostmi, máme možnost zjistit, že prezident USA (Aaron Eckhart) rád boxuje, nade vše miluje svou rodinu, své voliče, nerad se předvádí na sponzorských večírcích, respektuje své zaměstnance (obzvláště šéfa ochranky v podání Butlera) a celkově je to neuvěřitelně príma chlap. Bohužel dojde k nehodě, po které Butler u prezidenta skončí a přesně to je chvíle, kdy se posouváme v dějí o oněch 18 měsíců. Mezi Severní a Jižní Koreou se vyostřuje napětí a jihokorejský premiér příletí nastalou situaci konzultovat do Bílého domu. Tou dobou už ovšem nad Washingtonem poletuje podezřelé superletadlo, které brzy začne chrlit smrt na nebohé občany, tou dobou začíná i pozemní útok na Bílý dům a na scéně se nám náhodou objevuje i Butler, i přes jeho zuřivou snahu je nakonec nejhlídanější budova světa obsazena (stačí k tomu 40 korejců a 13 minut, kdyby se někdo divil). Bílý dům padnul, prezident je držen jako rukojmí a jediný, kdo ho může zachránit, je bývalý šéf jeho ochranky.

Synopse skutečně vypadá jak pohrobek studené války, jen tentokráte za vším nestojí proradní komunisté ze SSSR, ale proradní komunisté z KLDR, o „McClanovském“ schématu (hlavní hrdina proti komandu teroristů) nemluvě. Těch filmů, na které si člověk v průběhu sledování vzpomene, jsou skutečně mraky (například už v prvních vteřinách Vás zaujme hlavní hudební motiv, který Vám bude ďábelsky připomínat „Ramba“ od Jerryho Goldsmithe), ovšem nejvíc mezi nimi pochopitelně povedou snímky Rollanda Emmericha a případně „Air Force One“ od Wolfganga Petersena, které naprosto evidentně byly jednou z hlavních inspirací. To by samo o sobě byla stále vizitka slibující příjemnou výplachovou zábavu, jenže „Pádu Bílého domu“ zoufale chybí jeden klíčový prvek a tím je nadsázka.

OHF_02305_R

A kde není nadsázka, tam nastupují, aspoň u scén typu „desetivteřinový záběr na padající americkou vlajku s červánky na pozadí“, značné pochybnosti o mentálním zdraví tvůrců a časté, nechápavé kroucení hlavou. Fandou akčního žánru jsem víceméně celý svůj život a vím, že logika je skutečně věc, na kterou se v něm nehraje, ale občasná zoufalá debilita (zmíněné superletadlo si poměrně dlouhou dobu nerušeně poletuje nad nejvíce zabezpečeným městem na světě, potažmo prezidentská ochranka, která neuhlídá ani onen slavný „hrnek teplých chcanek“, který se zmiňuje v „Posledním skautovi“…) už doopravdy diváka spíše provokuje a připomíná ty nejhorší filmy s Chuckem Norrisem. Ty se sice dnes dají s jistou dávkou nostalgie s pobavením sledovat, jenže narozdíl od nich, „Olympus has fallen“ (původní název a kódové označení pro případný pád Bílého domu) nemá onu patinu 80’s a působí jen jako hloupá napodobenina, která se zoufale snaží být „Smrtonosnou pastí“ pro mladou generaci.

Další zklamání pak paradoxně přínášejí akční sekvence, které jsou buď postaveny na hrůzostrašných efektech nebo na naprosto jalovém principu „Butler během tři vteřin zabije dva padouchy a jde dál“. Ostatně v mých očích se tím jen prokazuje to, co si myslím už dlouhou dobu, Antoine Fuqua prostě neumí natočit kvalitní akci. Celkem smutný fakt, vezmeme-li v potaz, že krom podařené žánrovky „Training day“, netočil Fuqua nikdy nic jiného než akční snímky.

OHF_06398

Kapitolou samo pro sebe je potom obsazení. Mnoho hvězdných jmen na plakátech mělo přilákat diváky do kina a jiný účel na plátně v podstatě nemají. Radha Mitchell, Ashley Judd, Angela Bassett, Robert Forster, Morgan Freeman (jeho dočasné prezidentování určitě připomene divákům „Drtivý dopad“), Dylan McDermott, Melissa Leo a de facto i Aaron Eckhart – ti všichni nehrají nic jiného než křoví a mají mínimum prostoru. Rick Yune se poprvé po deseti letech od „Dnes neumírej“ ukazuje ve větší roli a opět hraje zlého korejce, co chce zničit svět (v tomto případě jen USA, ale to je přeci jedno), bohužel i tentokrát je necharismatický a nudný. Co se hlavní role týká, tak musím přiznat, že osobně v Butlera trošku začínám ztrácet naději, protože posledních pár let si vybírá opravdu špatné snímky a odvádí v nich naprosto matné výkony, což zde jen potvrzuje. Zajímalo by mě, kam se vytratil ten drsňák, který vedl sparťanské vojáky proti mnohonásobné přesile…

V podstatě jediné co aspoň trochu potěší je vcelku otevřený přístup k násilí, protože se v nemalém množství dočkáme prostřelených hlav, zlámaných vazů, zabodnutých nožů do hlavy a hromady podobných srand, i když občasně už to skoro zavání samoúčelným nadužíváním. Bohužel zmiňovaný přístup k násilí, společně s pár vydařenými hláškami a poměrně nadějnou první půlhodinkou, jsou de facto jediné klady, kterými „Pád Bílého domu“ disponuje.

Tahle snaha o „osmdesátky pro jednadvacáté století“ prostě hrubě nevyšla a selhává skoro na všech frontách. Tohle za kino rozhodně nestojí a já si jdu pustit „Smrtonosnou past“ a hned po ní si dám „Invazi U.S.A.“. Když už osmdesátky, tak radši ty opravdový!

P.S.: Skytě doufám, že tvůrci nebyli tak šílení, aby závěrečnou programovou nabídku “Zrušit detonaci“ mysleli vážně.

V kinech od 11.4.2013

Pád Bílého doma (Olympus Has Fallen), Akční, USA, 2013, 119 minut