Nic nás nerozdělí – Recenze

Snímkem s originálním názvem „Lo Imposible“, tedy „Nemožné“, se tvůrčí tým kolem J.A. Bayony pustil na opravdu tenký led. Jedná se totiž o film podle skutečného příběhu, který je ovšem sám o sobě absolutně neuvěřitelný a „šustí papírem“, inu život sám občas píše zajímavěji, než sebelepší scénárista.

THE IMPOSSIBLE

Příběh se točí okolo pětičlenné rodiny (muž, žena a tři synové ve věku od pěti do deseti let), která se rozhodne užít si příjemnou vánoční dovolenou na slunných plážích Thajska. Bohužel si pro tuto činnosti nevyberou zrovna nejvhodnější období, datem jejich dovolené je totiž prosinec 2004, tedy moment, kdy v Indickém oceánu došlo k ohromnému zemětřesení, následovanému nejničivější vlnou tsunami v historii lidstva. Zasaženo je značně i Thajsko a právě letovisko, kde hlavní hrdinové pobývají. Všichni sice přežijí, ovšem živel je rozdělil, a tak začíná vyčerpávající odysea za záchranou a opětovným shledáním.

Jak předchozí odstavec napovídá, jedná se o drama o touze přežít a znovu vidět své blízké, ale také o síle solidarity mezi lidmi, které spojují stejně otřesné zážitky. V hlavních rolích máme možnost vidět Naomi Watts (King Kong, Kruh, Východní přísliby) a Ewana McGregora (Trainspotting, Muž ve stínu, Andělé a démoni) a režie se chopil Juan Antonio Bayona.

Impossible_05

Bayona na sebe upozornil před pěti lety, v té době přišel do kin jeho horor Sirotčinec, který sice v rámci žánru nebyl nikterak objevný, ale režijně se jednalo o obdivuhodný debut na poli celovečerního filmu, nemluvě o značném kasovním úspěchu. Od té doby bylo víceméně jen otázkou času, kdy se nadějný režisér ujme nějakého většího projektu. A byl to nakonec právě film Lo Imposible, který mu dal šanci definitivně potvrdit, že úspěch Sirotčince nebyla jen náhoda. Pravdou je, že si nevzal zrovna malé sousto, protože na obdobných projektech si vylámal zuby už nejeden jeho starší a zkušenější kolega, ale Bayona se s tím popral víc než úspěšně, ale o tom už více níže.

Většina zkušenějších diváků se asi musela u čtení synopse trochu otřást, protože, co si budeme nalhávat, samotný nástin děje slibuje hromady klišé, tklivých momentů, silných emocí (které zvládne uvěřitelně znázornit jeden film ze sta) a celkově to zavání ohromným akademickým kalkulem. Ten se však díkybohu nekoná. Po krátkém úvodním seznámení s hlavními hrdiny se film naplno rozjíždí a přináší neuvěřitelně realistickou a velice působivou sekvenci s obří vlnou, která rozhodně patří k vrcholům snímku.

Impossible_06

Další (a podle mě naprosto zásadní) z velikých předností „Nic nás nerozdělí“ je empatie, kterou tvůrci a jejich hrdinové v divácích vzbuzují. Při pohledu na zuboženou Naomi Watts dokonale cítíte její fyzickou bolest, z každého záběru sálá všudypřítomná špína a zmar. V tom se skrývá hlavní klíč, který umožňuje, aby snímek fungoval po pocitové stránce, a to tenhle zvládá zatraceně dobře. Funkční emocionální rovinu doplňuje skvělé obsazení (vládne Naomi Watts a mladý Tom Holland) a režie, které osobně vůbec nemám co vytknout…je trochu škoda, že Oscarová akademie dlouhodobě ignoruje mladé tvůrce. Jedinou výtkou je snad to, že občas, co se emocí týká, tvůrci tlačili na pilu až zbytečně moc, což vede k tomu, že některé náhody působí poněkud vykonstruovaně, ale to se týká v zásadě pouze jediné scény (po zhlédnutí určitě každý pochopí, kterou mám na mysli).

Zkrátka a dobře, „Nic nás nerozdělí“ je první, a dost možná i jedinou, letošní Oscarovkou, která na emocionálním levelu funguje víceméně bezchybně a troufám si říct, že málokteré oko zůstane suché. Návštěvou kina tedy rozhodně nic nezkazíte a určitě nebudete litovat.

nic_nas_nerozdeli_plakat

V kinech od 31.1.2013

Nic nás nerozdělí (Lo Imposible), Drama, Španělsko / USA, 2012, 113 minut