Nespoutaný Django – recenze

Do českých kin se chystá vtrhnout dlouho očekávaný snímek režiséra Quentina Tarantina, Nespoutaný Django. Jde o hvězdami nabitý akční western okořeněný osobitým stylem génia a šílence v jedné osobě na režisérské stoličce. Jak dopadla kombinace westernu s Tarantanem se dočtete níže, tak pojďme na to!

p089726

Příběh Djanga je zasazen do období, kdy na jihu Ameriky ještě vzkvétalo otrokářství a kdy bylo téměř nemožné narazit na svobodného černocha. Django (Jamie Foxx) je také otrokem, který byl prodán na aukci otroků kvůli jeho pokusu o útěk se svou ženou Broomhildou (Kerry Washington), která byla taktéž prodána, ale samozřejmě úplně jinam. Při jednom přesunu na novou plantáž dojde k incidentu, při kterém se seznámí se svérázným doktorem Schulzem (Christoph Waltz), který se živí jako lovec lidí a nabídne Djangovi svobodu za jeho pomoc při dopadení bratrů Brittlových na něž je vypsána odměna. Django nabídku přijme, protože chce najít svou milovanou manželku.

Westernů se každoročně zrodí jen velice málo, pomalu by se dalo říci, že je jich v poslední době jako šafránu. Při prvních zprávách o natáčení tohoto snímku jsem byl celkem překvapen, protože jsem si nedovedl úplně představit kombinaci westernu a Quentina Tarantina. Ale po shlédnutí tohoto „dílka“ musím uznat, že se tak dlouho hledali, až se konečně našli…

p522481

V první třetině filmu si budete připadat jako v klasickém „špagety westernu“, ve kterém všechny klátí svými hláškami Christoph Waltz. Druhá třetina filmu je sice více konverzační, ale na scénu vstupuje otrokář Calvin Candie v podání tradičně výborného Leonarda DiCapria, který se v dialozích doplňuje s Waltzem. Třetí třetina snímku je pak doslova peklo na zemi, ve kterém se ocitají všichni aktéři a navíc to celé vyšperkuje ten nejúlisnější černoch na světě, Stephen (Samuel L. Jackson).

Teď se pojďme podívat na technickou stránku filmu, která je doslova brilantní, Quentin Tarantino opět prokazuje, že je ve vrcholné formě! Doplňuje ho výborná kamera a především výborná hudba, která dokresluje atmosféru klasickými westernovými tóny, ale i současným rapem. Hudba mi dost připomínala ten osobitý styl z Hanebných panchartů a ve snímku skutečně výborně podporuje celkovou atmosféru. Akční scény jsou natočeny a sestříhány téměř bez chyb a člověk si je může skutečně užít.

Délka filmu se zastavila na 165 minutách, toho jsem se před shlédnutím trochu obával, přeci jen, jsou to skoro tři hodiny. Ačkoli je tak dlouhá, tak se divák prakticky nemá čas nudit, jelikož se neustále něco děje a i ty zdlouhavější scény mají divákovi co říci. Násilí a přestřelek je ve filmu skutečně bezpočet, ovšem i odlehčených a vtipných scén je mnoho, navzájem se prolínají a doplňují, jako celek to funguje skutečně na jedničku s hvězdičkou. Snímek je plný nadsázky, vzdává hold klasikám „špagety westernu“ a nezadá si nic ani s pořádnými akčňáky.

p858391

K hereckým výkonům mohu napsat jen samá superlativa, celá skvadra – Christoph Waltz, Jamie Foxx, Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson, Kerry Washington odvedla doslova brilantní výkony. Pokud bych však měl vypíchnout jednoho herce, který mě zaujal nejvíce, tak musím jednoznačně zvolit Christopha Waltze, který svým skutečně velmi osobitým výkonem diváky doslova drtí! Tím samozřejmě vůbec nesnižuji výkony ostatních, které jsou také nadstandardní, ale Christoph by si za svůj výkon určitě zasloužil nějakou tu sošku.

Co říci závěrem? Jít na tento snímek do kina je snad povinností každého filmového nadšence, kterému sedí styl režisérského génia a šílence v jedné osobě, Quentina Tarantina. Špatně neudělají ani ti, kterým Quentin až tak k srdci nepřirostl, protože Django je doslova pastvou pro téměř každého filmového fanouška. Snad jen dvěma skupinám lidí bych tento film nedoporučoval a těmi jsou pacifisté a lidé, kteří nemají rádi pohled na krev.

film-plakat

V kinech od 19.1.2013

HODNOCENÍ: 100%

Nespoutaný Django (Django Unchained), Western / Akční / Drama, USA, 2012, 165 minut

Režie: Quentin Tarantino

Hrají: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L. Jackson, Walton Goggins, Dennis Christopher, James Remar, Laura Cayouette, Sammi Rotibi, Don Johnson, Franco Nero, James Russo, Tom Wopat, Don Stroud, Russ Tamblyn, Amber Tamblyn, Bruce Dern, M.C. Gainey, Cooper Huckabee, Doc Duhame, Jonah Hill, Lee Horsle

David Krabec