Nepoužitelní – recenze

Do českých kin dorazila francouzská komedie, odkazující k americkým buddy-movies let osmdesátých, která svou základní premisou, obsazením hlavní role a v neposlední řadě svým českým distribučním názvem parazituje na loňském úspěchu snímku „Nedotknutelní“. Její skutečný název by měl být ovšem spíše „Nefunkční“.

_MG_4613-2

Jak je zmíněno výše, premisa je skutečně s „Nedotknutelnými“ velice podobná, opět se jedná o střet velkohubého černocha z předměstí s distingovaným bělochem z centra Paříže. François Monge (Laurent Lafitte), který je kapitánem pařížské kriminálky a každým dnem má povýšit, se při vyšetřování smrti manželky šéfa Unie zaměstnavatelů setkává s Ousmanem Diakité (Omar Sy), poněkud neortodoxním a značně neotesaným policistou z okrajové části Paříže. Okolnosti je donutí spolupracovat při pátrání po vrahovi, což je dovede až k odkrytí mnohem závažnějšího zločinu.

Jak už je zmíněno v perexu, „Nepoužitelní“ opakují motivy, které už byly použity v „Nedotknutelných“. Omar Sy opět hraje toho nezkrotného, ukecaného týpka se srdcem na správném místě (změnou je, že tentokrát mu autoři dopřáli sympatického malého synka, asi aby jeho správňáctví pochopili i hloupější diváci) a proti němu opět stojí člověk z pařížské vyšší společnosti, který ovšem tentokrát netrpí žádným postižením, snad krom totálního egocentrismu. Stejně jako v „Nedotknutelných“, i zde je na tomto kontrastu postavena valná většina gagů a nějakého ozvláštnění se dočkáme naprosto minimálně.

_MG_2061

Krom společenské (sociální rozdíly mezi centrem a periférií) a politické kritiky (nenažraní šéfové Unie zaměstnavatelů), která je ostatně poslední dobou ve francouzských komediích víceméně koloritem, se film snaží fungovat jako klasické buddy-movie, kde sjednocením dvou nesourodých partnerů vzniká skvěle fungující tým. Bohužel základním stavebním kamenem pro funkční duo je fakt, že samotní hrdinové musí být zajímaví a zábavní, což se bohužel v tomto případě rozhodně nekoná. Oba naopak působí otravně a místy vyloženě trapně, a to jak zvlášť, tak i dohromady a nepomáhá ani zoufalá snaha tvůrců hlavní hrdiny připodobňovat k jejich vzorům, hlavním hrdinům ze snímků „Policajt z Beverly Hills“ (USA, 1984, hl.r.: E. Murphy) a „Profesionál“ (Francie, 1981, hl.r.: J.-P. Belmondo), což je v případě Laurenta Laffita spíše úsměvné.

Z hlediska obsazení snímek nepovažuji ani v nejmenším za nic zajímavého, protože hlavní dvojka má naprosto nulovou chemii, nemluvě o tom, že Omar Sy hraje na chlup stejnou postavu jako v předchozích „Nedotknutelných“. Nutno podotknout, že už tam mě hrubě nebavil. Jeho kolega v hlavní roli je naprosto necharismatický a jeho závěrečné objevení sebe sama jsem mu opravdu nežral. Herci ve vedlejších rolích už jen čistokrevně sekundují.

_MG_6011

Abych jen nekritizoval, tak se „Nepoužitelným“ nedá upřít svižné tempo, několik málo komediálních momentů, které opravdu zafungují a občas poměrně zábavná akce. Člověk se taky několikrát pousměje při odvolávkách právě třeba na výše zmíněného „Profesionála“ (ta Morriconeho hudba je prostě božská), ale to je na skoro 100 minut doopravdy málo, i když věřím, že pro režiséra, jehož předchozí snímek se jmenoval „Švihák ajťák“, se jedná o velký krok vzhůru.

V kostce se dá říct, že snímek sám o sobě přímo neuráží a po jeho skončení asi nebudete mít přímo potřebu běžet za provozovateli kina a žádat vstupné zpět, ovšem to je asi tak všechno. Jedná se o podprůměrnou snahu o crossover mezi „Smrtonosnou zbraní“ a mnohokrát zmiňovanými „Nedotknutelnými“, která je ve výsledku ve většině aspektů skutečně zoufale nefunkční.

P.S.: Heslo napsané v samotném závěru na autobusu je jeden z mála momentů, který vyvolá upřímný smích, ale víc neprozradím.

Nepouzitelni-plakat

V kinech od 7.3.2013