Nedotknutelní – recenze

S velikým zpožděním, ale přece, míří do našich kin konečně jeden z divácky nejúspěšnějších evropských filmů loňského roku. Netradiční buddy movie inspirované skutečnými událostmi již ve světě shlédlo přes 36 milionů diváků a je jedině dobře, že se k nim konečně můžeme připojit i u nás.

The-Intouchables-8

Phillipe, konzervativní aristokrat milující umění a vážnou hudbu, je po nehodě na paraglidu ochrnutý od krku dolů a je tak plně odkázán na pomoc druhých. Ve chvíli, kdy hledá vhodného pomocníka a pečovatele se mu do cesty připlete živelný mladík z předměstí Driss. Ten sice na pohovor původně přichází pouze pro razítko, kterým by dokázal svůj zájem o práci, ale ke svému překvapení je nakonec vybrán a práci opatrovníka získává.

Dohromady se tak dává dvojice, která snad už ani nemůže být rozdílnější. Milovník Vivaldiho, padnoucích obleků a umění Phillipe a na druhé straně upovídaný Driss chodící neustále v teplákách, zbožňující Koll & The Gang. I přes svojí totální odlišnost k sobě oba muži nakonec nacházejí cestu a vzniká zábavné, silné, nečekané a v pravdě nedotknutelné přátelství.

The-Intouchables-1

Režisérská dvojice Olivier Nakache a Eric Toledano sice nepatři na filmovém poli mezi úplné nováčky, nicméně ani jeden z jejich předchozích 7 filmů nezaznamenal u diváků ani kritiků žádný valnější úspěch. V našich končinách se pak na DVD objevila pouze romantická komedie Jak sbalit super kost s Gerardem Deparidieu v hlavní roli. Naštěstí pro ně se objevili Nedotknutelní a ti jsou v současné chvíli druhým divácky nejúspěšnějším francouzským filmem (ve Francii).

Hodně netradiční buddy movie ovšem neláká diváky pouze ve Francii, ale sklízí úspěchy po celém světě. Na reálném základě postavený příběh totiž nechce prvoplánově dojímat (byť by mohl), ale v prvé řadě bavit a poukázat na to, že i postižený člověk, plně odkázaný na druhé může najít smysl života. Samotná kostra příběhu sice působí hodně vážně, ale nenechte se tak snadno oklamat. Nedotknutelní nejsou filmem u kterého by se mělo plakat, ale naopak radovat. Filmem, který sice není bláznivou komedií, u které se divák bude válet smíchy po podlaze kina, ale dokáže přímo pohladit po duši a nejednou vyvolat salvy upřímného smíchu.

The-Intouchables-6

Ternem pro tvůrce bylo dozajista i herecké obsazení. Konzervativního Phillipa si zahrál Francios Cluzet a i přes značně omezené možnosti propůjčil svojí postavě určitý šarm a tu správnou aristokratičnost. Absolutní trefou do „černého“ pak bylo obsazení Omara Sy do role Drisse. Potomek senegalského otce a mauretánské matky sice taky nepatří mezi úplné nováčky, ale snad s výjímkou Jeunetova Galimatýáše se zatím objevoval v nepříliš vydařených snímcích (jedním za všechny budiž 2 blbouni v Paříži). Driss je tedy jeho zatím nejvýraznější rolí a nutno uznat, že zaslouženě. Nespoutaná energie přímo číší z plátna a divák si snad ani nemůže neužívat jeho velmi zábavné kreace. Za svojí roli byl navíc oceněn prestižním Cesarem. Co víc, mezi hlavní dvojící funguje i ta správná chemie a není problémem jim vše věřit.

Nedotknutelní jsou zkrátka filmem, který opravdu stojí za to vidět. Filmem, který pobaví a pohladí po duši. Filmem, který si svůj úspěch bez větších sporů zaslouží. Osobně jsem velmi rád, že se česká distribuce nakonec rozhodla snímek nasadit i do našich kin a byť jsem jej viděl již dříve, nenechám si návštěvu kina ujít. Ani vy, kdo čtete tuto recenzi byste neměli dlouho váhat.

intouchables-poster

V kinech od 7.6.2012

Nedotknutelní (Intouchables), Komedie / Drama, Francie, 2011, 112 minut