Nádherné bytosti – recenze

Twilight sága nám skončila před Vánoci, takže je nejvyšší čas zaujmout její místo. Jako první to zkouší Nádherné bytosti. Sympatické je, že se alespoň za to nestydí. Také vycházejí z bestselleru pro teenagery, kde romance dostává nádech nadpřirozena. Jenže pro změnu neoplývá nadlidskými schopnostmi on, nýbrž ona.

BEAUTIFUL CREATURES

Ethan (Alden Ehrenreich) je obyčejný chlapec co žije v malém městečku jménem Gatlin County. Po matčině smrti zůstává v podstatě sám, jeho otec se totiž psychicky zhroutil, syn pro něj přestal existovat, vlastně i celý svět a nevychází vůbec z pokoje. O Ethana se aspoň trochu stará rodinná známá a místní knihovnice Amma. Jednoho dne však jeho život prodělá zásadní změnu, když se na scéně objeví nová, krásná spolužačka Lena Duchannesová (Alice Englert), která ho okamžitě zaujme, protože se mu o ní už nějaký čas zdá. Neteř Macona Ravenwooda (Jeremy Irons), tajemného a nenáviděného zakladatele města, nečeká žádné vřelé přijetí, místní totiž opravdu nemají cizince v lásce. Ona si z pomluv a urážek nic nedělá, řeší daleko závažnější záležitosti. Lena je totiž z rodiny Zaklínačů, mocných bytostí s neuvěřitelnými schopnostmi a o jejích šestnáctých narozeninách na ní má dopadnout strašlivá kletba, zásluhou její matky Sarafine (Emma Thompson). Jenže do toho vstupuje láska Ethana a Leny, která může být její jedinou nadějí.

V tomto případě se sází na ještě méně známé tváře než ve Twilight. Ústřední milostnou dvojici nemá šanci odnikud poznat ani sebevětší filmový fanoušek. Neokoukaní představitelé mohli být osvěžující změnou, kdyby… se mezi nimi aspoň párkrát objevila nějaká ta jiskra, kdyby zvládali vůbec hrát a hlavně taky měli co hrát. S vedlejšími postavami se problém liší v tom, že tu sice máme prověřené kvalitní herce, ať už Jeremyho Ironse nebo Emmu Thompson, ale ani oni sami netuší, co se po nich chce. Místy se objeví náznak něčeho zajímavého v jejich podání, což se okamžitě pohřbí v dalších pár vteřinách.

BEAUTIFUL CREATURES

Netuším, kolik viny nesou na svých bedrech autorky knižní předlohy Kami Garcia a Marqaret Stohl nebo kolik zásluhy je nutno připsat režisérovi/scénáristovi Richardu LaGravenesesovi, ale to co jejich spolupráce přinesla, nemá nic společného s kvalitním podkladem pro dobrý film. Člověk si po čase na nějaké ty nelogičnosti v kině či u televize zvykne, jenže když hlavní hrdinka řekne svému budoucímu Romeovi, že je vlastně čarodějnice a za 75 dní se rozhodne, jestli bude dobrou nebo zlou a on pouze odvětí, něco v tom smyslu: „ Oukej, to bude v pohodě“, jako kdyby se mu to stávalo každou chvíli, je už vážně moc. Co takhle přinejmenším náznak racionálního chování? Alespoň potěší pár vtipných filmových odkazů, například na 6 díl Nezvratného osudu, popřípadě 2 drsnější hlášky. Obojí bohužel spočítáte na prstech jedné ruky, přičemž jen jednou se zasmějete tam, kde to tvůrci skutečně zamýšleli.

I když místy se režisér evidentně snaží kopírovat humor i atmosféru Addamsovi rodiny, jenomže končí ještě daleko před Burtonem a jeho Temnými stíny. S nimi toho mají Nádherné bytosti hodně společného. Jen si musíte představit 5krát menší rozpočet bez Johnnyho Deppa. Také naprosto bezvýrazní členové hlavní rodiny, bez jakékoliv charakteristiky, absence zajímavé pointy, nevyužitý prostor pro jakékoliv hlášky a plno dalšího. Na již zmíněném rozpočtu trpí především triková a akční stránka. Je jedno jestli Bella, teda vlastně Lena, omlouvám se… tlakovou vlnou roztříští okna ve třídě nebo si někdo ze zaklínačů hraje s počasím, všechno to prostě působí hrozně digitálně. Možná díky bohu, že se moc nečaruje. A závěr? Pokouší se šokovat tuctovým a předvídatelným zvratem, až to ve výsledku působí trapně a pouze umocňuje už tak chabé finále.

BEAUTIFUL CREATURES

Snaha navázat na kasovní úspěch Edwarda a Belly se nejspíš povede, Nádherné bytosti totiž nepostrádají žádnou ze zkažených ingrediencí, které použili tvůrci slavné ságy, de facto se nebojí to ještě překořenit. Sem tam si půjčí styl Temných stínů a mají hotovo. Puberťačky ať se hrnou do kina, ale vy ostatní si radši v klidu domova zopakujte Addamsovu rodinu.

nadherne-bytosti-plakat

V kinech od 14.2.1013

HODNOCENÍ: 40%

Nádherné bytosti (Beautiful Creatures), Drama / Fantasy, USA, 2013, 123 min

Režie: Richard LaGravenese

Hrají: Emmy Rossum, Jeremy Irons, Emma Thompson, Viola Davis, Alice Englert, Zoey Deutch, Margo Martindale, Alden Ehrenreich, Ada Michelle Loridans, Jackie Tuttle, Andrea Frankle, Thomas Mann, Philippe Radelet