Nadějné vyhlídky – recenze

To, že scénáristům za mořem docházejí nápady a čím dál tím více oživují příběhy staršího data, to je již velice známou věcí. V tomto případě se jedná o exhumaci stejnojmenného díla Charlesem Dickense z roku 1860. Jak se nakonec tvůrcům povedlo přenesení na filmová plátna se dozvíte v mé recenzi.

p940838

Toto téma dostal ke zpracování britský režisér Mike Newell, jenž si získal oblibu u publika snímky jako Čtyři svatby a jeden pohřeb, Krycí jméno Donnie Brasco, Harry Potter a Ohnivý pohár, či Princ z Persie: Písky času. Je tedy zřejmé, že tento absolvent university Cambridge, který sbíral zkušenosti v této branži už od roku 1965, si ještě nenašel své místo v určitém žánru, protože jeho štace jsou velmi různorodé. V tomto již po několikáté ztvárněném příběhu je však jeho režijní pojetí velice kvalitní. Bohužel to je opravdu jedna z mála kvalit, které daný projekt vůbec má!

Stejný námět byl zpracován nejrůznějšími způsoby již několikrát a to v letech 1946, 1974 a v několika dalších podobách i později (TV filmy, seriál). Zbývá se tedy ptát. Páni scénáristé, opravdu vám došla inspirace? David Nicholls, který je za scénář zodpovědný byl však pověřen (podle mého názoru) jen poupravit daný děj pro film z knižní podoby, pod tlakem skvělého nápadu někoho z vyšších pater produkční společnosti. Momentálně má též na svědomí scénář k další exkurzi do života Bridget Jonesové – Bridget Jones’s Baby.

p209111

K samotnému ději. Pip (Jeremy Irvine) je sirotek z velmi chudých poměrů, který žije u své velmi přísné sestry. Později, když mu vše přerůstá přes hlavu, najde si práci jako mladý společník dvanáctileté chráněnky Estelle, kterou si osvojila bohatá a excentrická stará panna, madam Havisham. Pip se do oné dívky zamiluje a po štěstí, které se na něj usmálo v podobě odkázaných peněz od neznámého dobrodince se jako povýšený gentleman Londýnského ražení uchází o Estellinu přízeň.

Ve chvíli, kdy se na světlo dostane pravda o získaném majetku, může být vše na čem mu záleželo zničeno! Jak se s tímto břemenem vyrovná?

Jednoduše shrnuto, snímek je docela předvídatelný, nedisponuje nějakým přílišným napětím a ve skrze působí nudně. Herecké výkony bych hodnotil shodně – vcelku průměrně. Vše to na mě působí až nápadně Potterovsky, a to asi z důvodu účasti mnoha členů, kteří se na něm podíleli (viz Helena Bonham Carter atd. atd.). Nejvíce mě určitě zaujal Ralph Fiennes v roli Magwitche, který má za sebou vskutku bohatou hereckou kariéru, při které ztvárnil několik povedených charakterů (v čele s mým nejoblíbenějším Francisem Dolarhydem z roku 2002 z filmu Červený drak).

Nadejne-vyhlidky

K hodnocení tedy nutno dodat. Tento snímek je prezentován (na plakátech) jako noblesní, svůdný a má splnit všechny vaše očekávání! Dovolím si zásadním způsobem nesouhlasit a přilepit na něj po shlédnutí nálepku s hodnocením v podobě rovnající se 50% a to hlavně z důvodu dobře odvedené režijní práce.

V kinech od 24.1.2013

Nadějné vyhlídky (Great Expectations), Drama, Velká Británie / USA, 2012, 128 minut

Režie: Mike Newell

Hrají: Jeremy Irvine, Holliday Grainger, Helena Bonham Carter, Ralph Fiennes, Jason Flemyng, Robbie Coltrane, Sally Hawkins, Ewen Bremner, David Walliams, Jessie Cave, Tamzin Outhwaite, Olly Alexander, Toby Irvine, Helena Barlow, William Ellis, Ben Lloyd-Hughes