Mistr – recenze

Joaquin Phoenix se vrací na plátna kin po čtyřech letech v roli traumatizovaného veterána z korejské války (Freddie Quell), který řeší své zařazení do společnosti. Během tohoto tápání se setká s mysteriózním doktorem/léčitelem Lancasterem Doddem (Philip Seymour Hoffman), který ho poutí sebepoznáním provází. Film pak sleduje pokus o změnu hlavního hrdiny a vývoj jeho vztahu s doktorem Doddem, zvaným Mistr.

UW_00244.CR2

Příběh se odehrává v padesátých letech minulého století, kdy se po skončení války v Koreji vracejí poslední veteráni jak druhé světové války, tak války v Indočíně. Dlouholeté odloučení od normálního života přináší hlavnímu hrdinovi řadu traumat, spojených s jeho zařazením do společnosti. Odlišný přístup k životu a posunutá hierarchie životních hodnot přináší konflikty s běžnou realitou. Při hledání své nové role v životě se setkává se záhadným doktorem Lancasterem Doddem (Hoffman), který – obklopený houfem příznivců a rodiny – provádí na tu dobu nestandardní léčitelské metody, spojené se sebepoznáváním a odhalováním pravé podstaty duše.

Snímek je na dnešní produkci amerických filmů nestandardní, protože působí dojmem, že nechce jenom vyprávět příběh, ale poskytnout i postoj a názor. Rytmus filmu je pomalejší než u běžné komerční produkce, a to i v kategorii neakčních filmů. Zvyknout si na tento rytmus trvá nějakou chvilku, což může diváka, který to nečeká, odradit. Jakmile se ovšem tempo sledování sladí s dějem filmu (což se mi podařilo asi po tři čtvrtě hodině), pak už film nepůsobí zdlouhavým dojmem a člověk se může lépe soustředit na děj samotný, poselství filmu a herecké výkony. Režisér Paul Thomas Anderson napsal také scénář a podílel se i na produkci. Na rozdíl od jeho předchozích snímků „Až na krev“ a „Magnolie“ není děj tohoto filmu až tak jednoznačný a poselství nevyzní tak přímočaře, jako například ve zmíněné Magnolii.

BRAY_20110615_UW_2124.CR2

Podle mého názoru toto dílo ocení především milovníci kinematografie, kteří vnímají film jako samostatnou kulturní formu a ne jenom jako prostředek k pobavení. Nedovedu si představit, že bych tento příběh četl jako knihu. Nemyslím si, že Mistr bude kasovním trhákem, a to zejména pro svoji odlišnost. Rozhodně jej ovšem doporučuji shlédnout a stoprocentně můžu říci, že je to film zapamatovatelný. Možná, že několikeré jeho shlédnutí by odhalilo další rozměry a významy filmu.

Nemyslím si, že je třeba vysvětlovat jednotlivé scény filmu a obhajovat dojmy, kterými na mě působily a proč. To je právě klad toho filmu. Některé scény jenom naznačují významy, které mohou mít a je na divákovi, aby tento dojem nabyl a přijal. Konkrétní poselství filmu pak je v následných diskuzích a obhajování těchto nabytých prožitků. Mistr nedává jednoznačná vysvětlení a poselství a to může být pro některé diváky nedostatečné a tím i nesrozumitelné.

UW_00999.CR2

Zcela výjimečný je výkon Joaquina Phoenixe, který je lepší film od filmu a přestávka mu jednoznačně pomohla. Je starší, hubenější, strhanější a zcela jistě vyspělejší. Jeho herecký posun koresponduje s image a sledovat jej je zážitek. Už kvůli tomu stojí za to shlédnout toto dílko. Nakonec ještě dodám, že právě Phoenix je můj soukromý tip v redakční oskarové tipovačce a bylo by podivné, kdybych tento názor v této recenzi neobhajoval.

Mistr_A1_plakat

V kinech od 10.1.2013

Mistr (The Master), Drama / Psychologický, USA, 2012, 144 minut

Režie: Paul Thomas Anderson

Hrají: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Laura Dern, Lena Endre, Mike Howard, Martin Dew, Madisen Beaty, Fiona Dourif, Joshua Close, Katie Boland, Rami Malek, Kevin J. O’Connor, David Warshofsky, Patty McCormack, Christopher Evan Welch, Melora Walter

Pavel Tichý