Meďa – recenze

John jako malý chlapec nebyl příliš oblíbený a ve chvíli, kdy dostal k vánocům obrovského plyšového medvěda, vyslovil to pošetilé přání, aby hračka uměla mluvit a mohla se tak stát jeho nejlepším kamarádem. A dětské přání je tím nejsilnějším na celém světě (snad jen s výjímkou vrtulníku Apache)…

5659_054_BC_004B_V026_1055R

Obživlý plyšák se ihned stává celostátním hitem a stává se z něj prává celebrita. Postupem času však zájem opadá „méďa“ se jako správná celebrita dostává do křížku se zákonem a nakonec mu zůstane jediný fanoušek, jeho nejlepší přítel John. Oba dva vyznávají podobný styl života a John si sám nepřipouští, že takhle to nepůjde do nekonečna. Největší komplikací je pak plyšový kamarád v Johnově vztahu s krásnou Lori. Ta sice dlouho přehlíží různé výstřelky obou kamarádu, aby nakonec došlo k nevyhnutelnému.

Trpělivost Johnovi přítelkyně dosáhne vrcholu a John dostává nekompromisní ultimátum. Buď Lori, nebo plyšák. John je tak postaven před doposud nejtěžší rozhodnutí svého života, kde ani jedna varianta pro něj není ta úplně správná a navíc jak už to ta bývá, věci se nebývale zkomplikují.

5659_D023_00177R

Samotný nápad natočit film s obživlou plyšovou hračkou, která kouří, chlastá, fetuje a zve si domů dívky lehčích mravů, je sám o sobě hodně neobvyklý. Nakonec tedy nepřekvapí, že za scénářem a režií Médi nenalezneme nikoho menšího, než Setha MacFarlanea. Ten již několikrát prokázal, že jeho smysl pro humor se vymyká zažitému standardu. Jako animátor a příležitostný spisovatel se podílel na prakticky kultovních animovaných sériích Dexter´s Laboratory, nebo Cow and Chicken, aby posléze stvořil dílko, které se dodnes těší obrovské popularitě i přes klesající úroveň nových dílů, seriál Family Guy (u nás uváděn jako Griffinovi).

I v Méďovi se projevuje MacFarlaneův humor těsně na hraně (a někdy i lehce za). Sám tvůrce pak navíc propůjčil hlas samotnému hlavnímu hrdinovi. To pak ocení hlavně ti, kteří znají již zmiňovaný seriál Family Guy v originálním znění. I zde MacFarlane propůjčil hlas jedné z hlavních postav a pro fanoušky jistě není problém určit o koho se jedná. I přesto, že většina hereckého obsazení je tentokrát zastíněna plyšovým ďáblem, je třeba zmínit i ostatní hlavní role.

5659_FPF_00060R_CROP

Johna si střihnul Mark Wahlberg (Kontraband, Fighter), který již několikrát dokázal, že mu komediální poloha poměrně sedí a projevuje se to i zde. Jeho drahou polovičku pak ztvárnila Mila Kunis. Tato původem Ukrajinka se v poslední době stává čím dál obsazovanější a bez větších problémů zvládá komedie (Kamarád Taky rád) i vážnější role (Černá labuť). Ze zbytku hereckého ansámblu pak stojí za zmínku snad jen Giovanni Ribisi a fandy Family Guye, nebo seriálu Pravidla zasnoubení potěší účast Patricka Warburtona.

Co napsat závěrem. Jakkoliv je Méďa opravdu podařenou komedií, která nepostrádá několik opravdu geniálních vtípků, její konečné vyznění je možná až moc krotké a v určitém momentu se snímek zlomí do standardní romantické komedie, která nepostrádá snad všechna zažitá komediální klišé. Byť se to v tomto případě dá bez větších problémů překousnout, je pravdou, že potenciál, který MacFarlaneův kousek měl, zůstává nevyužit. Místo nekorektní podívané a možnosti jít proti všemu a všem tu nakonec je „pouze“ nadstandardní komedie. A tentokrát je to docela škoda…

meda-plakat

V kinech od 2.8.2012

Meďa (TED), Komedie / Fantasy, USA, 2012, 106 minut

Režie: Seth MacFarlane

Hrají: Mark Wahlberg, Mila Kunis, Seth MacFarlane, Giovanni Ribisi, Patrick Warburton, Sam J.Jones, Jessica Stroup, Joel McHale, Melissa Ordway, Ryan Reynolds, Jessica Barth, Jeffrey Corazzini, Nicole Signore