Martin a Venuše – recenze

Do českých kin přichází tento čtvrtek komedie, která hlavně díky zajímavému obsazení slibovala po delší době aspoň trochu příjemný a odpočinkový zážitek z české provenience. Bohužel nic takového se nekoná a „Martin a Venuše“ naopak jen dokazuje, že je u nás v komediálním žánru všechno špatně.

Martin-a-venuse1

Na samém začátku jsme svědky seznámení mladé malířky Venduly (Kristýna Boková-Lišková) s Martinem (Marek Taclík), synem jejího profesora. Pak přichází skok o sedm let a my můžeme sledovat hlavní hrdiny, coby manželský pár obtěžkán třemi dětmi. Neustále za prací se honící Martin příliš nezvládá péči o drobotinu, a tak celá starost o domácnost zůstává na Vendule, která už je celým tím koloběhem naprosto vyčerpaná.

V tu chvíli na scénu vstupuje otec Martina (mimochodem zajímavostí je, že na počátku je uveden jako nezodpovědný alkoholik a bohém, ale téměř okamžitě začne všem rozdávat rady do života a je mu bez výhrad nasloucháno a působí, coby morální nápověda celý film…podle toho to taky vypadá) a vzniká sázka, kvůli které se o potomstvo a celou domácnost musí celý následující měsíc starat jen Martin, zatímco Vendula bude odpočívat u tchána na chatě, malovat a dělat všechno to, na co posledních pár let neměla čas. Jenže nic pochopitelně nebude tak ideální, jak by se mohlo zdát.

Martin-a-venuse7

No, už synopse sama o sobě divákovi příliš originality neslibovala, ale tuctová zápletka by se dala přehlédnout, kdyby fungoval zbytek filmu. Ten ovšem, jak už je v Čechách dobrým zvykem, rozhodně nefunguje, přitom to tak nadějně začínalo. Ano, prvních cca. patnáct minut je skutečně velice „fresh“, poté se bohužel rozjede hlavní dějová linie a začne se „poledňákovat“, což vzhledem k podobnosti zápletky s „S tebou mě baví svět“ není koneckonců žádné překvapení.

Dvě roztomilé holčičky se s přibývajícím časem mění ve výsostně otravné fúrie, které by člověk nejradši udeřil, hlavní hrdinové se začínají chovat jak pitomci a ukazuje se, že většina vedlejších postav je naprosto plochá. A to všechno směřuje k velice podivnému vyvrcholení, které je plné momentů, kdy člověk jen nechápavě kroutí hlavou. Podobně jako v nedávných „Mužích v naději“, i tady dojde v závěru k poněkud morálně prapodivnému momentu, který se ovšem samozřejmě vůbec neřeší, protože hlavní je, když všechno dobře dopadne, že?

Martin-a-venuse2

Celkově se divák nemůže zbavit dojmu, že celý „Martin a Venuše“ se tak moc snaží být originální a nečeský, až se v té snaze naprosto utápí a vzniká z něj naprosto nesourodý slepenec a působící jako několik bakalářských povídek dohromady. Herecké obsazení, které mělo být hlavní devízou a lákadlem snímku, je tak zoufale nevyužité, že by jeden brečel, což se nejvíc projevuje na trojici Budař, Hanák a pochopitelně Marek Taclík v hlavní roli. Jediným výrazným plusem se jeví být Kristýna Boková-Lišková, jejíž herecký projev je neuvěřitelně příjemný, o faktu, že je značně „hot“, nemluvě.

Když se pokusím o nějakou sumarizaci, tak „Martin a Venuše“ je dalším ze zoufalých českých pokusů o přinejmenším částečně originální, zábavnou, rodinnou, lehkou a příjemnou a (aspoň po vizuální stránce) „nečeskou“ komedii, který končí naprosto opačně, než tvůrci původně zamýšleli. Výsledkem je totiž nudná, těžkopádná, nepříliš vtipná, hrozně hloupá snaha o komedii, která má nevyužité obsazení a naprosto zmýlené morální vyznění, což jen potvrzuje fakt, že česká kinematografie je stále v krizi. Jo a řeknu Vám, že jestli tohle je většinová představa o roztomilých dětech, tak to vzdávám a umřu bezdětný.

Jednou větou: Od tohohle radši ruce pryč…

Martin-a-venuse-plakat

V kinech od 7.3.2013