Mama – recenze

V nedávné době do kin dorazil snímek z produkce Guilerma del Tora a samozřejmě hádáte správně, že se opět jedná o snímek hororový. Režisér Anders Muschietti stvořil před pěti lety tříminutový krátký film s poetickým názvem „Máma“, který začíná slovy „Maminka se vrátila“, jež vysloví jedna ze dvou malých holčiček. Bylo to hodně atmosférické, děsivé a synopse samotná také nebyla úplně k zahození. Ovšem plnohodnotně kvalitního hororu se opět nedočkáme.

cc18_tp_00041r

V prologu k hlavnímu dění sledujeme tragédii jedné rodiny. Jeffrey (Nikolaj Coster-Waldau) se vlivem určitého krachu na burze dostane do úzkých (tvůrci se příliš neobtěžují vysvětlit, co se vlastně stalo), v nastalé situaci se zhroutí a zastřelí své dva partnery, svou manželku a s dvěmi malými dcerami prchá kamsi do lesů. Zde čirou náhodou objevuje opuštěnou chatu, kde se rozhodne svůj zrůdný čin dokonat, leč cosi/kdosi mu v tom zabrání. Do děje se vracíme o pár let později, tedy právě včas, abychom mohli sledovat, jak se Lucasovi (Jeffreyho bratr, kterého hraje… ano, také Nikolaj Coster-Waldau) a jeho přítelkyni Annabel (Jessica Chastain) konečně podaří děvčátka nalézt. Jsou sice zubožená a naprosto zdivočelá, ale přežila. Po krátkém pobytu v ústavu se děvčátka přesunují do rodinného kruhu, nikdo ovšem netuší, že to, co je před několika lety uchránilo od smrti, je stále s nimi…

„Myšlenka jistě dobrá… leč výsledky nebyly dobré“. Slavná věta, která zazní v jedné hře DJC, byla tím prvním, co se mi po odchodu z kina vybavilo a ani po pár dnech od projekce mě myšlenka na ní neopustila. „Mama“ má totiž zápletku, která doopravdy slibuje přinejmenším kvalitní hororovou zábavu, což se jí ostatně v první půlce daří plnit a několik scén mi v paměti ještě asi nějaký ten čas zůstane. Ta místy doopravdy solidní atmosféra dokazuje, že Muschietti je minimálně nadprůměrně zručný řemeslník a do budoucna stojí za pozornost. Už od začátku se sice jede ve vyježděných žánrových kolejích (stěhování do velkého, prázdného, strašidelného domu je vyloženě úsměvné), ale díky té zmíněné atmosféře se to dá tvůrcům poměrně snadno odpustit. Bohužel druhá část veškerou divákovu vstřícnost naprosto pohřbí.

cc18_d020_00072rv2

Po necelé hodině se totiž stanou dvě zásadní věci, zaprvé začne doopravdy (i na horor) hrubě haprovat logika a za druhé nám tvůrci definitivně (v prologu ho jen letmo zahlédneme) ukáží i celé hlavní strašidlo. Během pár minut se začne strašit naprosto explicitně a hlavně hloupě, divák už všechno viděl, tím pádem se nemá čeho bát a kdyby náhodou měl špatnou paměť na tváře, tak nemusí zoufat, protože tvůrci mu „Mamku“ budou ukazovat zhruba každé dvě minuty. Mimochodem na hlavním bubákovi je nejvíce vidět, že se tvůrci i přes produkční dohled del Tora inspirovali spíše v Asii než v Mexiku, což je celkem škoda, protože Asie už je, co se hororů týká, poněkud vyčpělá a archetyp tmavého vlasatého ducha, který se divně pohybuje, je okoukaný až běda. Co se té, na začátku odstavce zmiňované, logiky týče, tak Vás asi nemá smysl unavovat výčtem úletů, kterých se tvůrci dopustili, a to hlavně proto, že je stejně pak všechny s klidem strčí do kapsy naprosto prapodivný konec, který vypadá, jako by vypadl z nějaké levné napodobeniny filmů Tima Burtona.

Atmosférická první polovina, poté showdown všeho, čeho by se divák mohl bát, následovaný bezbřehou bu-bu nudou, ve které si logika vzala dovolenou, to vše završeno totálně nezvládnutým koncem, který svou hloupostí zabijí jakoukoliv možnost toho, že by si diváci dlouhodobě zapamatovali tu poměrně solidní atmosféru, která v první části panuje. Jo a Jessica Chastain, opět jinak a opět skvěle. Tohle je přesně „Mama“.

cc18_00003

PS: Málem bych zapomněl na další z drobných předností a to sice scénu, kdy jsou po několika letech objeveny malé hrdinky. Děti mi v hororech nedělají dobře a u tohohle jsem se opravdu příjemně necítil. Takže za to palec nahoru.

PPS: V rámci del Torovi produkční tvorby se nabízí srovnání se „Sirotčincem“, který sice šel lehce mimo mě, ale pořád ho považuji za výrazně lepší a originálnější kousek než je „Mama“.

PPPS: Největší záhadou snímku je pro mě fakt, že „Mama“ krmí holčičky čerstvými třešněmi, a to i přes to, že venku jsou všude závěje a jsou uprostřed jehličnatého lesa.

Mama-Poster