Konečná – recenze

Tak jsme se po dlouhých deseti letech (ano, od třetího Terminátora je to skutečně už DESET let) konečně dočkali plnohodnotného „návratu krále“ v hlavní roli akčního filmu. Tím králem samozřejmě nemůže být nikdo jiný než Arnold Schwarzenegger, který se k nám vrací ve snímku Konečná od korejského režiséra Ji-Un Kima.

Arnold Schwarzenegger stars as 'Ray Owens' in THE LAST STAND. Photo credit: Merrick Morton

Právě v roce 2003 se Arnoldu Schwarzeneggerovi podařilo vyhrát volby na post guvernéra Kalifornie, a proto se rozhodl dočasně přerušit svou hereckou kariéru a věnovat se naplno politice. Herectví se věnoval minimálně a za osm let v úřadě si dopřál jen dvě malá camea. První z nich byla role nepříliš zábavného prince ve velice nezábavné adaptaci románu Julesa Verna „Cesta kolem světa za 80 dní“, ovšem druhá pro něj byla zcela zásadní. Jednalo se totiž o úlohu Trenche, žoldáka ze staré školy, který je konkurentem Barneyho Rosse (S. Stallone) ve snímku „Postradatelní“. Šlo sice o minimální roli, ovšem u diváků měla, ostatně stejně jako snímek sám, značný ohlas a ukázala tvůrcům, že lidé stále stojí o své milované hrdiny z let osmdesátých. Proto Schwarzenegger de facto ihned poté co mu skončilo volební období nelenil a vrhnul se zpět do víru natáčení.

Vybíral mezi několika projekty a nakonec se rozhodl, že jeho první hlavní rolí po návratu k herectví bude Ray Owens, bývalý losangeleský policista, který si toho času užívá klidného života coby šerif ospalého městečka Sommerton Junction poblíž mexické hranice. To se ovšem všechno má brzy změnit. Mezitím totiž dochází v Las Vegas k přepadení transportu převážejícího do cely smrti Gabriela Cortéze, jednoho z bossů mexické narkomafie. Cortézovi se podaří uniknout a v jednom z nejrychlejších aut na světě uhání vstříc hranicím a tedy i vytoužené svobodě. Hranici se rozhodne překročit právě v Sommertonu a tak jediné, co ho může zastavit, je právě Ray Owens a jeho parta poněkud svérázných zástupců.

Last Stand_02

Zásadním překvapením je fakt, že se spíše než o variaci na osmdesátkové akční braky jedná o v podstatě ryze westernový příběh, který místy hodně připomíná „Rio Bravo“ (závěrečná přestřelka je Rio Bravem značně cítít) nebo další žánrovou klasiku „V pravé poledne“. Ostatně i hlášky, kterých tu není zrovna málo, mají silný westernový feeling. A právě zmiňovaný westernový nádech je znát i na režijní stránce filmu, přeci jen nejúspěšnější film v kariéře Ji-un Kima, snímek „Hodný, zlý a divný“, je (jak i sám název napovídá) žánrovou poctou Leoneho klasikám.

Celé je to velice odlehčené, celkem příjemně obsazené (mínus by dostali pouze absolutně nezajímaví padouši Peter Stormare a Eduardo Noriega), v akčních sekvencích naprosto bezchybně fungující a poměrně značně sebeironické, což přidává hodně kladných bodů.

_DSC5560.NEF

Bez debat největším plusem je pak přítomnost samotného Schwarzeneggera, který dokazuje, že bez ohledu na věk ještě zdaleka nepatří do starého železa. Bohužel film staví na Arnoldově charismatu tak moc, že kdykoliv „sleze z plátna“, dostavuje se značná nuda. Díky tomu celá sekvence s pronásledováním Cortéze působí nezáživně a divák má dojem, že se na ní štáb ve střižně měl vyřádit výrazně víc. Závěrem samozřejmě nelze nezmínit několik odkazů na předchozí Schwarzeneggerovy filmy, které pozorného diváka určitě pobaví.

Shrnuto a podtrženo, „Konečná“ je zábavná akční jednohubka, která má své klady i zápory, ale hlavně má Arnolda Schwarzeneggera, který dává filmovému světu najevo, že se vrátil a musí se s ním do budoucna počítat…. a navíc, kde jinde máte možnost vidět Arnolda za kulometem z WWII?

V kinech od 7.2.2013

Konečná (The Last Stand), Akční, USA, 2013, 107 minut

Režie: Ji-un Kim