Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic – recenze

Nová pojetí klasických pohádek začínají být čím dál častějším terčem hollywoodských tvůrců. Po Sněhurkách si řekli, že by byl super nápad udělat z Jeníčka a Mařenky nájemné zabijáky. Tak je tu tedy máme, drsný duo sourozenců, kteří jezdí od města k městu a likvidují na objednávku čarodějnice. Děti tedy rozhodně nechte doma.

HG-01653R

Kdyby náhodou někdo neznal tuhle slavnou pohádku, je odvyprávěna hned na začátku. Jenže kde tenhle dětský příběh končí, teprve začíná film. Potom, co Jeníček (Jeremy Renner) s Mařenkou (Gemma Arterton) zabijí svojí první čarodějnici v Perníkové chaloupce, která nevypadá zrovna k nakousnutí, uvědomí si, pro co jsou vyloženě stvoření. Během let se stávají vyhlášenými lovci čarodějnic.

Hned po tomto krátkém úvodu jdeme rovnou na věc. Dostáváme se do menšího města, které sužují únosy dětí zlou čarodějnicí z nedalekých lesů. Místní šerif (Peter Stormare) sice tvrdí, že má všechno pod kontrolou, ale i tak starosta najímá vyhlášené profesionály v oboru. Sourozenci se pouští ihned do vyšetřování, které brzy přináší výsledky. Zjišťují, proti čemu stojí, což nebude jen další jednoduchá rutina. Chystá se totiž velký sabat desítek čarodějnic. Bez ohledu na svůj život se pouští do nelítostného boje proti zlu, ve kterém na jejich straně stojí hodná čarodějka a ehm… troll Edward, těžko říct kde brali scénáristé inspiraci.

HG-03197R

Norský režisér Tommy Wirkola je hlavně pro návštěvníky Karlovarského festivalu znám hororovou komedií Mrtvý sníh, kde již prokázal smysl pro černější humor a nadhled u slabší látky. Bez těchto vlastností by se v tomhle případě neobešel. Jistě, zápletka nepřináší nic nového. Naštěstí Lovci čarodějnic zosobňují film stvořený čistě pro potěšení tvůrců i diváků. Proto z celého snímku sálá oddanost tvůrčímu sarkasmu. S akčními scénami se Wirkola popral obstojně, i když tvoří značnou část snímku. Sice musí ještě zapracovat na přehlednosti, ale tentokrát, v případě béčkového stylu, to zas tak nevadí. Větší problém je převod do 3D, laciné stříkání krve, vyletování věcí z plátna a podobně funguje dobře, jenže velká část děje se odehrává v noci a následkem třetího rozměru je obraz hrozně tmavý.

Hlavní představitelé si role přímo užívají. Bourneův nástupce Jeremy Renner je navíc opravdu skvělý herec a po každé hlášce v jeho podání se nemůžete dočkat další. Drsné charisma Rennera utáhne půlku filmu, přičemž tu druhou sex-appeal jeho sestřičky. 22 Bond girl se ale nenechá zahanbit, ani co se týče drsnosti, nejednou šerifovi, za prořízlou pusu uštědří lekci v podobě zlomeného nosu.

HG-00144

Celou dobu film drží pohromadě nekompromisní akcí, vždy zakončenou údernou hláškou. Nesnaží se ani na chvilku odbočovat k jakékoliv vážnější notě, jako třeba Terry Gilliam v Kletbě Bratří Grimmů. Pouze přidává vedlejší romantickou linii s dobrou čarodějkou a nejenom tím nechává otevřená vrátka pro případné další díly.

Dalo by se toho opravdu hodně vytknout, ale proč to dělat? Když stačí na chvíli vypnout mozek a jen se bavit. Tahle brutalita hrající tenis s nadsázkou si zaslouží každého otrlejšího diváka, sexy Mařenka a drsný Jeníček totiž servírují končetiny i střeva čarodějnic na béčkovém podnose, kdo si dá?

V kinech od 28.2.2013

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (Hansel and Gretel: Witch Hunters), Akční / Horor / Fantasy, USA / Německo, 2013, 83 minut

Režie: Tommy Wirkola

Hrají: Jeremy Renner, Gemma Arterton, Peter Stormare, Famke Janssen, Ingrid Bolsø Berdal, Zoë Bell, Derek Mears, Thomas Mann, Pihla Viitala, Joanna Kulig, Robin Atkin Downes, Sebastian Hülk, Rainer Bock, Bjørn Sundquist, Thomas Scharff, Vegar Hoel, Stig Frode Henriksen