Jack a obři – recenze

Tento čtvrtek přichází do českých kin fantasy snímek s názvem „Jack a obři“. Z jeho názvu se dá odvodit, že se pochopitelně jedná o klasickou americkou legendu o Jackovi a hromádce fazolí, které rostou poněkud rychleji a více než normální fazole. Režie se chopil jeden z nejtalentovanějších režisérů současné střední hollywoodské generace Bryan Singer.

JTGS-FP-218

V nedávné době jsme se dočkali vysokorozpočtové fantasy od dvou slavných tvůrců – „Hobit: Neočekávaná cesta“ od Petera Jacksona a „Mocný vládce OZ“ od Sama Raimiho – a Singer jen potvrzuje trend, který jeho slavní kolegové nastolili. Stejně jako v předchozích dvou případech i zde se totiž jedná o fantasy cílenou spíše na dětské publikum. Pro dospělého se sice nejedná o zážitky nikterak urážející, ale zároveň si člověk nemůže neklást otázku, co vede kvalitní tvůrce k tomu, mařit svůj čas a talent na infantilních projektech, které by mohl bez uzardění natočit jakýkoliv režisérský řemeslník. Holt je pro ně komerční úspěch pravděpodobně neodmítnutelným lákadlem.

Ihned v úvodu si divák vyslechne prastarou legendu o obrech, kteří sestoupili na zem a rozhodli se jí ovládnout a o hrdinném králi, který je zastavil a za pomocí mocné koruny a kouzelných fazolí je vyhnal zpět do jejich domoviny jménem Gantuaa. Stonky, které vyrostly z kouzelných fazolí byly posléze pokáceny a tím se uzavřela jediná možná cesta mezi naším světem a Gantuou. Této legendě společně s divákem naslouchají i budoucí hrdinové našeho snímku – malý syn farmáře jménem Jack a malá princezna Isabella. Poté se v příběhu posuneme o deset let dopředu a můžeme sledovat, jak shoda okolností a mocichtivý šlechtic Rodderick (Stanley Tucci) opět přivedou prastarou legendu k životu a obři se znovu pokusí uchvátit zemi. Jediný kdo jim v tom může zabránit je právě mladý Jack, který zároveň bude bojovat i o lásku princezny Isabelly.

JTGK-05492

Jak se dalo už podle tématu očekávat jedná se skutečně o tu nejklasičtější a vrcholně schématickou pohádku. Máme tu chudého sedláka, který se stane hrdinou (Nicolas Hoult), bojovnou princeznu, která se má provdat za hlavního padoucha, ale nakonec zaplane láskou k hlavnímu hrdinovi (Eleanor Tomlinson), zmíněného padoucha, kterého jeho touha po moci dožene k fatální chybě, jež skoro zničí království (Stanley Tucci), padouchova poťouchlého společníka, kterého čeká brzký skon (Ewen Bremner), charismatického a věrného rytíře, který se stane mentorem mladého hrdiny (Ewan McGregor), spravedlivého krále, který nenechá prchlivost cloumat svým majestátem (Ian McShane) a samozřejmě hlavního padoucha, kterým je v tomto případě dvouhlavý vůdce obrů (v originálním změní ho mluví Bill Nighy, leč o to jsou čeští diváci díky dabingu ochuzeni).

Bohužel celá ta schématičnost se netýká jen postav, ale samozřejmě i děje, který ani jednou neuhne z té tisíckrát prošlapané cesty klasické pohádky. Absolutní absence invence je bohužel nahrazena značnou infantilností, která je nejvíc vidět na záporných postavách, které jsou obdobně hloupé a nezábavné karikatury jako v případě výše zmíněného „Mocného vládce Oz“. Nutno podotknout, že než mě někdo začne obviňovat z toho, že klišé a schématičnost k pohádkám patří a být u nich invenční je skoro nemožné, tak musím konstatovat, že takové pohádky-fantasy rozhodně existují a krásným příkladem této chytré práce se žánrem je například „Hvězdný prach“ (VB/USA, 2007, režie: M. Vaugh).

Celá ta absence invence se bolestně projevuje i na režijní a herecké stránce věci, protože Bryan Singer tímto snímkem skutečně jen mrhá talentem a stejně je tomu u hereckého obsazení, kde v trapnosti vedou hlavně Ewen Bremner a Stanley Tucci a zoufalou situaci nezachraňuje ani charisma Ewana McGregora.

JTGS-FP-249

Celkově tak tahle variace na „Davida a Goliáše“ dopadá pro dospělé publikum víceméně podprůměrně a má šanci uspět asi jen a pouze u dětí, kterým bude bohatě stačit, že je to barevné, ve 3D a hýbe se to. Mimochodem výše zmíněné 3D je opět naprostou zbytečností a musím se přiznat, že mě tenhle trend s 3D za každou cenu začíná zlehka otravovat. Jediným plus tak zůstává víceméně jen a pouze krátká stopáž, která vede k určitému nahuštění děje a tím pádem „Jack a obři“ vlastně ani nestihne nudit, ale to je bohužel na snímek od Bryana Singera doopravdy málo a výše zmíněný „Hvězdný prach“ tak nadále zůstává na žánrovém Olympu osamocen.

P.S.: Jediná opravdu vtipná scéna se odehraje v obří kuchyni, kde Ewan McGregor skončí v peci zabalen do listové těsta a vedle něj leží dva vepříci zabalení v tomtéž. Americký pokrm „pigs in the blanket“, tak získal nový rozměr.

P.P.S.: Název království „Cloister“ pravděpodobně vyloudí úsměv na tváři nejednoho fanouška „Červeného trpaslíka“.

V kinech od 4.4.2013

Jack a obři (Jack the Giant Slayer), Dobrodružný / Fantasy / Romantický, USA, 2013, 114 minut