Hobit: Neočekávaná cesta – recenze

Po letech dohadů a spekulací, letech, kdy se měnili režiséři, dolaďovalo se obsazení i scénář je tu konečně jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku. A zpět do Středozemě nás nepřivede nikdo menší než sám Peter Jackson. Podaří se mu i tentokrát stejná věc jako před dlouhými 11ti lety s Pánem Prstenů?

HBT-000209r

Hobit se stejně jako Pán prstenů opírá o dílo J.R.R.Tolkiena, které celé prstenové sáze předchází. Stejně je tomu tak i u filmu. Bilbo Pytlík je obyčejný hobit, který má rád svojí noru, dobré jídlo a hlavně pohodlí. Jednoho dne je mu čarodějem Gandalfem nabídnuta možnost neobvyklého dobrodružství. I přesto, že Bilbo odmítá, začínají se mu jednoho večera scházet trpaslíci. Celkem je jich 13 (Bifur, Bofur, Bombur, Nori, Dori, Ori, Fili, Kili, Oin, Gloin, Dwalin, Balin a jejich vůdce – trpasličí princ Thorin Pavéza).

Celá skupina se chystá na nebezpečnou výpravu za znovu získáním kdysi ztraceného trpasličího království Erebor, které napadl hrozivý drak Šmak a všechny jeho tehdejší obyvatele vyhnal (v tom lepším případě). Bilbo sice účast na výpravě nejprve odmítne, nakonec si ale vše rozmyslí a přidává se ke skupině, jejichž pouť povede přes nebezpečná území plné zlobrů, skřetů a kouzelníků. Na cestě navíc Bilbo potkává divákům dobře známého Gluma a je to setkání, které navždy změní Bilbův život.

HBT-033853r

Jak již bylo napsáno výše, Hobit se opírá o Tolkienovu knihu Hobit: Cesta tam a zase zpátky, která vyšla v roce 1937. Peter Jackson – režisér trilogie Pán prstenů – nám v prvním díle z celkových 3 plánovaných nabízí její první část a celkové dojmy jsou přinejmenším smíšené. Hereckému obsazení není prakticky co vytknout (stejně jako v případě prstenové trilogie). Vedle úplně nových a pro diváka neznámých postav trpaslíků, které ve většině případů ztvárnily nepříliš známé tváře, se setkáváme se starými známými. Čarodějem Gandalfem (opět okouzlující Ian McKellen), Sarumanem (Christopher Lee), Elrondem (Hugo Weaving), Galadriel (Cate Blanchett), Glumem (Andy Serkis) a dokonce se objeví i Frodo (Elijah Wood). Z „nových“ postav je tím nejzajímavějším bezpochyby Martin Freemen (starého Bilba opět střihnul Ian Holm), jehož Bilbo Pytlík si zachovává přesně to co napsal Tolkien v knize. Po zásluze má také největší prostor. Z trpaslíků pak největší prostor dostává Richard Armitage, jehož Thorin Pavéza je pro oblíbeného britského herce jednou z jeho největší filmových rolí.

Ale nyní k oné rozpolcenosti. Osobně jsem velkým fanouškem nejen „prstenové trilogie“, ale hlavně celého Tolkienova díla a Hobita – knížku mám v mnoha ohledech mnohem radši než slavnější trilogii. Přesto všechno jsou moje dojmy takové jaké jsou a důvod je nasnadě. Na jednu stranu je Jacksonův Hobit přesně tím čím sem čekal. Nostalgickým návratem do Středozemě, který vypadá a působí přesně jako Pán Prstenů. Přeci jen prostředí je totožné a mnohé postavy velmi dobře známé. Strukturou vyprávění pak první Hobit více než připomíná Společenstvo prstenů a přesně jako v tomto případě, počítám, že i nyní dojde k docenění až když bude trilogie kompletní.

HBT-052865r

Při pohledu z druhé strany je pak ale právě to, že Hobit vypadá a působí jako starší sestra právě tím co mu láme vaz. A důvod je opět na snadě. Tam kde v trilogii Jackson krátil a vypouštěl, v Hobitovi se mnohdy doslovně drží knižní předlohy a pro nefanoušky se některé scény mohou zdát až nepříjemně zdlouhavé. Co je pak pro Hobita úplně nejhorší, samotná existence filmové trilogie. Jak již bylo napsáno výše od jejího vzniku uplynulo dlouhých 11 let a svého času byla něčím těžko uvěřitelným a působila jako zjevní. V dnešní době, kdy má velmi dobré triky každý druhý film tak Hobit působí spíše jako jeden z mnoha fantasy spektáklů a rozmáchlé lokace a velkolepé triky už zkrátka neohromují tak jako kdysi.

Za mě si tohle Hobit nezaslouží a pro mě jakožto fanouška je splněním dalšího „dětského“ snu. Dost možná, kdyby se objevil dříve, nebo těsně po premiéře Návratu krále, dopadl by u kritiků mnohem lépe. Takto ho docení spíše fanoušci knižní předlohy, nebo kvalitní fantasy. Tou totiž Hobit dozajista je a za vidění určitě stojí. I přesto, že já sám neodcházel z premiéry tak nadšen jako kdysi ze Společenstva, jsem stále nadmíru spokojen. Co si mohl Jackson odpustit je dnes všudypřítomné 3D zpracování. Osobně bych se bez něj obešel už jen díky tomu, že v některých momentech a kamerových veletočích se obraz maže a to si podobný snímek nezaslouží. Navíc nebýt 3D, nemusel bych absolvovat projekci s českým dabingem. Ten sice není z těch nejhorších z poslední doby, přesto bych si ho raději odpustil. Hlavně v předabovaných písních a mluvě v elfském jazyce působí až směšně. Těším se na titulkovanou verzi.

CZ Pub plakat Bilbo HAUJ

V kinech od 13.12.2012

HODNOCENÍ : 90%

Hobit: Neočekávaná cesta (The Hobbit: An Unexpected Journey), Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2012, 166 minut

Režie: Peter Jackson

Hrají: Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Andy Serkis, Christopher Lee, Ian Holm, Stephen Hunter, Richard Armitage, Lee Pace, Elijah Wood, Aidan Turner, Adam Brown, Conan Stevens, William Kircher, Ken Scot, Sylvester McCoy, Dean O´Gorman, Jed Brophy, Manu Bennett