Hašišbába – recenze

V posledních týdnech se s francouzskými filmy v české distribuci roztrhl pytel a premiéry tohoto týdne to jen dokazují. Ve čtvrtek totiž do kin přicházejí hned dvě francouzské komedie, „Hašišbába“ a „Láska všemi deseti“. Dnes se budeme věnovat první jmenované. Komedii o starší dámě, která se rozhodne si na stará kolena něco málo přivydělat a užít si ještě pár hezkých chvil.

315799_20

Hlavní hrdinkou je Paulette, zapšklá, protivná a nesnášenlivá důchodkyně, která si nucený odpočinek zrovna dvakrát neužívá. Důchod má malý, vztahy s dcerou špatné, jídlo hledá v popelnicích, žije sama v bytě na sídlišti obklopena pochybnými živly a čas tráví v rozhovorech se svým zesnulým manželem a vzpomínáním na staré zlaté časy, kdy měla vlastní pekárnu a všechno vypadalo růžově. Paulette to všechno ovšem zvládá značně osobitě a se stejnou osobitostí se postaví i k pracovní příležitosti, kterou spatřuje ve formě kilové kostky hašiše, jež jí doslova spadne do klína.

„Hašišbába“ staví na podobné premise jako například anglická komedie „Bílá vdova“ nebo seriály „Perníkový táta“ a „Tráva“, tedy na příběhu normálního člověka, kterého slabá sociální situace dožene k participaci na obchodu s drogami. Nejblíže ze zmíněných titulů pak má, hlavně díky věku hlavní hrdinky a čistokrevnému komediálnímu ražení, právě k britské „Bílé vdově“, i když „Hašišbába“ je přeci jen poněkud více středoproudová.

315799_12

„Hašišbába“ rozhodně nejvíce boduje v první polovině, která je protknutá poměrně nekompromisním humorem na téma stáří, rasismus (úvodní zpověď je neuvěřitelně zábavná), samota, žití na pokraji zájmu a společnosti. V tom právě tkví nenápadný sociální podtext snímku, je v něm totiž vše, co trápí současnou Francii. Přeci jen typická představa francouzské důchodkyně se pojí spíše s kavárnou a sladkostmi, než s pouličním prodejem hašiše, i když na sladkosti také dojde.Tempo z první části bohužel nešlo úplně udržet a ve chvíli, kdy se situace kolem Paulette začíná přiostřovat, tvůrci lehce zvolnili. Původně nonkonformní a skvěle napsaná komedie se nám začíná zlehka měnit na tuctovou selanku o proměně protivné důchodkyně v milou babičku, která ovšem, díky inteligentnímu přístupu tvůrců, není zdaleka tak otravná, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Na snímku je znát, že za ním, jak scénaristicky, tak režijně, stojí zkušený tvůrce. Jérome Enrico toho sice za svou dosavadní kariéru mnoho nenatočil, ale ve světě filmu se pohybuje již od sedmdesátých let minulého století, nemluvě o faktu, že v Paříži taktéž vyučuje na tamní filmové akademii. Jeho zkušenosti jsou znát nejvíce v práci se žánrovými klišé, kterým se mu daří většinou vyhýbat nebo je přetvářet, což ve spojení s krátkou stopáží a skvělými dialogy „Hašišbábě“ neuvěřitelně přidává na svěžesti. Dalším plusem navíc je skvělé obsazení, jemuž pochopitelně kraluje představitelka hlavní hrdinky Bernadette Lafont, která si svou „protivnou babu“ neskutečně užívá.

315799_7

Jednoduše řečeno je „Hašišbába“ velice vtipnou, chytře napsanou komedií, která nejvíce staví na dialozích, hlavní představitelce a samozřejmě na původní premise, jejíž potenciál, troufám si říct, naprosto plně využívá. Pro mě osobně se jedná o milé překvapení a velice příjemných devadesát minut. Po dlouhé době snímek, který můžu bez váhání doporučit snad každému.

Jedna poznámka závěrem: Samotný český název je adeptem na distribuční fail roku, přeci jen si pod ním člověk představí spíše nepříliš oduševnělou teenage komedii než příjemnou, vtipnou a inteligentní podívanou s lehkým sociálním podtextem, kterou snímek s prosto originálním názvem „Paulette“ (jméno hlavní hrdinky) rozhodně je.

V kinech od 21.2.2013

Hašišbába (Paulette), Komedie, Francie, 2012, 87 minut

Režie: Jérome Enrico