Gambit – recenze

Nelehká a dlouhá cesta remaku z roku 1966 s Michaelem Cainem na filmové plátno dospěla do svého zdárného finiše. 0 13 let starém scénáři Ethana a Joela Coenových kolovala pověst výborného díla. S původním filmem nemá smysl vůbec srovnávat, protože jediné co mají společné je základní nástin postav. Tentokrát se však režie neujali Coenovi, nýbrž svěřili taktovku do rukou nepříliš známého Michaela Hoffmana a to nebyla dobrá volba.

_D3N2892.NEF

Harry Dean (Colin Firth) vede obyčejný život, pracuje jako správce umělecké sbírky výstředního Anglického milionáře (Alan Rickman). Jednoho dne však šálek jeho tolerantnosti přeteče a vymyslí geniální plán na „vydělání“ 12 milionů liber. Chce využít šéfovu slabost pro umělecké sbírky a nechá si vyrobit od přítele falešný obraz ztraceného Moneta. K dokonalosti provedení ještě potřebuje divokou texaskou přebornici v rodeu (Cameron Diaz), příbuznou amerického vojáka, který měl za války možnost se k obrazu dostat. Plán mu nevychází od samého začátku a následky neúspěchu ho nutí nejen krást v hotelu nebo bojovat se lvem.

_DSC9250.NEF

V podstatě jediné co drží úroveň snesitelnosti je hlavní trio herců. Firth bohužel i přes svou snahu, nemá moc příležitostí působit sympaticky, natož šanci o divácké ztotožnění. Pokud toto nastane u hlavní postavy, máme značný problém. Oproti tomu Rickman, coby záporák, není úplně takový, jak si ho ve svých fantaziích Firth představuje, což se postupem času ukáže. Jeho chování je pouze logické a chatrné názory na svého zaměstnance opodstatněné. Nejtěžší roli nese na bedrech Diazová, coby vesnická holka s prořízlou pusou, plnou matčiných moudrostí. Ze zaškatulkování jí bratři Coehoné vůbec nepustí.

Nositelé Oscara za scénář tentokrát šlápli vedle. Jednoduchou kostru o loupeži ničím zajímavým neobohatili, jen dodrželi klasické schéma s dvojitou zápletkou na konci jako už mnoho tvůrců před nimi. Vtipné scény staví okolo dvojsmyslů na penis či nepříliš vydařené groteskové variace s chozením bez kalhot po hotelu. Přičemž možností jak rozehrát tuhle partii měli nesčetně moc. Sterilní režie Michaela Hoffmana vše jen podtrhuje. Technicky jí nelze nic vytknout, jenže v tomto případě její nenápaditost přímo bije do očí. Světlými chvilkami zůstávají jen nepodložené výplody mysli hlavního hrdiny o nudistické zálibě či dalších výstřednostech svého šéfa.

DSC_7880.NEF

Spojení takových zvučných jmen vzbuzovalo velká očekávání a o to větší je následný pád. Na stříbrném plátně se umění krade každou chvíli, ať už obrazy, vázy nebo šperky, jenže tentokrát tím nejméně zajímavým způsobem. V Dannyho parťácích válcuje dostatečná nadsázka, humor i logičnost, Podfu(c)k vítězně sází na režijní rukopis Ritchieho a v neposlední řadě Loupež po italsku zase zajímavě mixuje žánry ve slušném dějovém tempu. Pokud tedy nejste skalními fanoušky tohoto žánru, spíše si zopakujte nějaký výše zmíněný film a nemusíte utrácet za kino.

V kinech od 21.3.2013

Gambit, Komedie / Krimi, USA, 2013, 89 minut

Režie: Michael Hoffman