blake-lively-taylor-kitsch-aaron-johnson-savages-stills-02

Divoši – recenze

Po dvou letech se do našich kin opětovně vrací ostřílený veterán Oliver Stone. Po méně úspěšných snímcích nám protentokrát servíruje jízdu, ve které se vrací ke stylu, který mu byl vlastní v devadesátých letech. A rozhodně se bude na co dívat…

savages-review

Příběh samotný je nám divákům vyprávěn Ofélií (Blake Lively), která si nechává říkat zkráceně „O“. Ta žije ve spokojeném postmoderním pojetí rodiny spolu s Benem (Aaron Taylor-Johnson) a Chonem (Taylor Kitsch). Všichni tři jsou v tomto vztahu spokojeni, navzájem se milují a zdrojem jejich obživy je obchod s marihuanou, která je díky Benově vzdělání v oboru botaniky tou nejkvalitnější na trhu.

Ben sám je spíše pacifista a část nelegálních peněz investuje do charity ve snaze zachránit svět. Na druhou stranu Chon jakožto veterán z Iráku je spíše výbušnější povahy a pro ránu nikdy nejde příliš daleko. Jak už to tak bývá, idylka netrvá příliš dlouho a do hry vstupuje mexický kartel vedený nesmlouvavou Elenou (Salma Hayek). která si s násilím hlavu příliš neláme a na nejhorší případy vysílá svého dvorního zabijáka Lada (Benicio Del Toro). Ve chvíli kdy oba chlapci s díky odmítnou Eleninu nabídku na „spolupráci“ je „O“ unesena a roztáčí se kolotoč násilí a o překvapivé situace nebude nouze.

taylor-kitsch-savages-image

Jak již bylo napsáno, na režijní stoličku snímku inspirovaného knižním bestsellerem Dona Winslowa, usedl veterán Oliver Stone a servíruje nám snímek plný násilí a skoro až Tony Scottovského střihu, kde se nikdo s nikým nemazlí, řežou se hlavy a mrtvých je více než by bylo záhodno. Pro Stonea samotného jsou pak Divoši návratem ke stylu, který byl pro něj tak typický a díky kterému si např. Takoví normální zabijáci vysloužily u diváků kultovní status. Po lehce patetické World Trade Center, nedoceněném profilu amerického prezidenta Bushe „W“ a pokračování Wall Street je toto v pravdě příjemná změna a Stone dokazuje, že stále ještě nepatří do starého železa. Nakonec ani nevadí, že násilí, které Divochy provází je ve většině snímku samoúčelné.

Co se tvůrcům opravdu povedlo je vedle vynikajícího soundtracku herecké obsazení. Z ústřední trojice je tou nejméně výraznou již několikrát zmíněná Ofelia. Pro Blake Lively jsou Divoši druhou výraznější rolí po loňském komiksovém propadáku Green Lantern a její postava zde místy lehounce leze na nervy. Na druhou stranu na pánské obsazení je radost pohledět a jak Aaron Johnson (Kick Ass), tak Taylor Kitsch (Bitevní loď, John Carter) dokazují, že právem patří mezi vycházející hollywoodské hvězdy.

Salma-Hayek-in-Savages

Kdo však divákům, nebo alespoň mě nejvíc učaroval je mexický zabiják Lado, jenž je v podání Benicia Del Tora opravdu vynikající. Vedle něj pak na minimálním prostoru zazáří i John Travolta, jehož zkorumpovaný agent DEA, trousící jednu hlášku za druhou je rolí, která Travoltovi plně sedí. Trochu v pozadí je pak Salma Hayek, jejíž šéfka kartelu je sice patřičně drsná, leč pro diváka nepříliš výrazná.

Osobně jsem se na Divochy opravdu těšil a nakonec musím uznat, že jsem z kina odcházel nadšen. Pro diváka, který má rád filmy stylu Takových normálních zabijáku, popřípadě filmy Tarantinovské, nebo „Scottovského stylu“ je radost se na tenhle kousek koukat. Objektivně sice není bez chyby, ale Stone opravdu dokázal, že stále ještě umí. Návštěvu kina v tomto případě mohu jen doporučit.

savages-poster

V kinech od 27.9.2012

Divoši (Savages), Krimi / Drama / Thriller, USA, 131 minut

Režie: Oliver Stone

Hrají: Blake Lively, Taylor Kitch, Aaron Taylor-Johnson, John Travolta, Benicio Del Toro, Salma Hayek, Emile Hirsch, Leonard Roberts, Mía Maestro, Trevor Donovan, Joel David Moore, Livia Milano, Jake McLaughlin, Diego Catano, Tj Myers