5670_D003_00209R

Bídníci – recenze

První adaptace Bídníků dostala šanci na filmovém plátně již v roce 1909, od té doby jsme se dočkali hned několika filmů i seriálu. Oscarový režisér Tom Hooper (Králova řeč) si tedy vybral opravdovou výzvu. Hlavními hereckými a pěveckými oporami mu jsou naštěstí Hugh Jackman, Anne Hathaway, Russell Crowe a Amanda Seyfried.

5670_TPI2_00101R

Po odpykání trestu je Jean Valjean (Hugh Jackman) propuštěn na podmínku a zároveň zůstává pod dozorem inspektora Javerta (Russell Crowe), který nevěří v nápravu zločinců. Valjean záhy poruší podmínku, ale daří se mu uniknout. Změní si identitu a stane se dokonce starostou. Jenže ani tak není před Javertem v úplném bezpečí. Po smrti dělnice Fantine (Anne Hathaway), kterou si dává za vinu, se ujme její dcery Cosette a utíká s ní do Paříže, kde je čeká pár let klidu. Valjean žije už s dospívající Cosette (Amanda Seyfried) ve francouzské metropoli, kde právě začíná revoluce a Cosette se na první pohled zamiluje do mladého revolučního studenta Mariuse (Eddie Redmayne) a on její city opětuje. Kvůli štěstí své dcery se Valjean vydá na barikády v předvečer rozhodujícího souboje mezi revolucionáři a armádou, aby z předem prohrané bitvy zachránil Mariuse.

5670_TPI2_00017R

Z hereckého obsazení opravdu přechází zrak. Hugh Jackman již několikrát dokázal, především několikanásobným moderováním cen Tony, že není jen výborný herec, ale i zpěvák. Roli Jeana Valjeana uchopil sebejistě, což je znatelné od první písně. Zahanbit se nenechala ani Anne Hathaway jako zubožená matka, která si skladbou I Dreamed a Dream vyslouží přinejmenším nominaci na Oscara. Jediným trnem v oku je Russell Crowe, ne tím, že by neuměl zpívat, ale svým stylem se evidentně hodí spíše na podium s kytarou a nějakou rockovou baladou. Za zmínku určitě ještě stojí dvojice komických hostinských, kterou ztvárnili Sacha Baron Cohen a Helen Bonham Carter.

Tato nová verze chtěla především zaujmout revolučním přístupem, že se nezpívalo klasicky na playback jak je u filmových muzikálů zvykem, nýbrž v reálném čase přímo před kamerami do skrytých mikrofonů. Dodatečně byla nahrána doprovodná symfonická hudba, která se přizpůsobovala zpěvu herců. Tím chtěl režisér přiblížit divákovi emoce jednotlivých postav, což se mu výborně daří, slyšíte každou nedokonalost, nadechnutí či posmrknutí. Minimálně na pováženou je, jestli to byla dobrá volba. Vytrácí se tím určité kouzlo, které muzikály mají a působí to přehnaně realisticky až místy „syrově“. Dobrým krokem byla ale odvaha při dramaturgii, nejenom že si režisér dovolil zkrátit větší množství skladeb, byť jen třeba o jednu nebo dvě věty, ale také se nebál pozměnit jejich pořadí.

5670_D034_00334R

Hooper je bezpochyby velmi vizuálně zajímavý, v tomto případě ale má přehnaně velký respekt z divadelní předlohy. Detailní snímání tváře po celou dobu jednotlivých sól funguje jen v jednom případě, již zmiňované Anne Hathaway jako Fantine, její „zpověď“ je opravdu strhující. Prostor epickým záběrům dává jen při úvodu, galejníkům trmácejícím se ve vlnách pod arénou, čemuž určitě napomáhá první střetnutí ústředních soků. Jenže slavná barikáda, na kterou se po téměř 3 hodinové stopáži těšíte, působí hrozně divadelně, skoro až chudě.

Nejdéle uváděný muzikál v historii, kvalitní předloha Victora Huga a hvězdné obsazení je bezpochyby skvělým materiálem. Bohužel Tom Hooper uchopil látku za špatný konec a utápí se v divadelních kulisách a místy sklouzává až k melodramatu. Na druhou stranu ho zachraňují skvělí herci a časem prověřené písně. Návštěvu v kině doporučit rozhodně mohu všem příznivcům muzikálů a nejen jim.

Les-Miserables-International-Poster

V kinech od 3.1.2013

Bídníci (Les Misérables), Muzikál / Drama / Romantický, Velká Británie, 2012, 157 minut

Režie: Tom Hooper

Hrají: Hugh Jackman, Amanda Seyfried, Russell Crowe, Eddie Redmayne, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen, Helen Bonham Carter, Aaron Tveit, Colm Wilkinson, Isabele Allen, Samantha Barks, Edward Lewis French