26189-jvAVevjYVq

Bez doteku – recenze

Tento čtvrtek dorazil do kin český snímek „Bez doteku“, jehož největším tahákem je fakt, že ho natáčel prokazatelně nejmladší režisér ve střední Evropě. Ano, Matěji Chlupáčkovi je skutečně jen necelých devatenáct let (narozen 15.5.1994), což je na režiséra celovečerního filmu doopravdy málo. Jestli Vás zajímá, jak se tento benjamínek českého filmu popral se svou životní šancí, tak pokračujte ve čtení.

26189-AGFQdKmWvB

Jolana je mladá dívka, která žije se svou naivní matkou a jejím přítelem, který ke své nevlastní dceři chová víc, než jen rodičovskou lásku. Jolana v sobě tyto problémy stále potlačuje, ztrácí kontakt se svými kamarády a celkově se světem a stále více se uzavírá sama do sebe a svého vnitřního světa. Její nezáviděníhodná situace jí nakonec přivede až na úplné společenské dno, do nevěstince, který řídí sadistický Kleinman, člověk bez jakéhokoliv soucitu a pochopení. Zvládne si Jolana udržet svůj zdravý rozum, nebo to vzdá a definitivně se uzavře sama do sebe?

Matěj Chlupáček má naprosto bez debat ohromný talent, sice je to talent dosud značně neotesaný, ostatně i sám režisér přiznává, že se mnoho věci učil až při natáčení, což je na výsledku občas vidět, ale i tak rozhodně zaujal a zapsal se do paměti českého diváctva a o to mu asi šlo ze všeho nejvíce. Přesto však musím říct, že jako celek snímek spíše selhává.

26189-q3mtOZUtYl

Chyba není ani tak ve vizuální stránce, na té je naopak vidět účast zkušeného kameramana Alexandra Šurkaly (Český lev za Karamazovi) a právě onen Chlupáčkův talent. O totální direkt si snímek říká hlavně díky scénáři, kterým si Jan Mazanec (pro zajímavost například na csfd .cz jej najdete pod nickem Tuxedo) bere větší sousto, než ve skutečnosti zvládne spolknout. Už po zhlédnutí traileru jsem si nemohl nevzpomenout na „Sucker Punch“ Zacka Snydera. Přeci jen v hlavní roli pohledná náctiletá slečna, více nepřímo souvisejících dějových rovin, prostředí nevěstince a z něho plynoucí určitý sexuální náboj, snové sekvence a poněkud nejasný závěr, který ovšem v „Sucker Punchi“ fungoval značně lépe. Jen těch čtyřmetrových samurajů s rotačním kulometem se zde nedočkáme. Jenže zatímco Snyder scénář napsal už jako zralejší tvůrce a rozhodl se tímto tématem čistokrevně bavit, Mazanec se pokouší hrát na vážnější notu a výsledkem je takový lehký kočkopes, kde se toho hodně nakousne, ale nic se nedotáhne do konce. To vede k tomu, že mnoho motivů a scén působí vysloveně samoúčelně, což se nejvíc projeví na sexuálních scénách, které sice jsou natočené bez debat zručně, ale ta samoúčelnost z nich absolutně sálá. Absence druhého (prostředního) dějství je sice zajímavý nápad, který mnohokrát v zahraničních filmech úspěšně zafungoval a v českých poměrech je neokoukaný, ale tady působí spíše jako obezlička, za kterou se může schovat mnoho nedotažených motivů. Postavy Kryštofa Hádka nebo Adriana Jastrabana a jejich motivace (Hádek se opravdu vydá zachránit Jolanu po tom, co jí jednou viděl na fotce? O jeho setkání s Rodenem na střelnici ani nemluvě), respektive existence (Jastraban, coby nějaká projekce podvědomí?) jsou mi čistokrevně záhadou.

Dalším selháním „Bez doteku“ jsou herci, respektive jejich vedení, což bych za normálních okolností vytýkal Chlupáčkovi, coby režisérovi, jenže herecký ansámbl měl po celé natáčení na starosti Mike Samir, který svoji roli evidentně nezvládl a herci vesměs působí, jako kdyby hráli na divadle, nikoli ve filmu a divadelní herectví, nezlobte se na mě, ve filmu nemá co dělat. Jedinými výjimkami jsou vlastně asi jen Ondřej Malý, který si svého slizkého majitele nevěstince užívá a debutantka Tereza Vítů, která sice má zatím ke špičkovému herectví celkem daleko, ale její příjemný projev potěší.

26189-8VM4yeiH4n

Neobvyklým snímek dělá i jeho financování. Vznikal sice v koprodukci s ČT, ale ta do něj vstoupila až ve chvíli, kdy bylo téměř hotovo, poskytla mu reklamní kampaň a zařídila širší distribuci, de facto kompletní náklady na natáčení byly hrazeny z kapsy otce Matěje Chlupáčka a drobných investorů, což je na české poměry značně neobvyklý postup, který dokazuje, že cesty pro financování snímku se v Čechách hledají opravdu obtížně. Mimochodem zajímavostí je, že pro ČT je toto první krok v programu podpory tvůrců, kteří nemají vystudovanou žádnou filmovou školu, ale mají přirozený talent, což je u nás vskutku neobvyklý trend, který by mohl zavát čerstvý vítr na českou filmařskou scénu, která je prosycena lidmi, kteří sice vystudovali, ale to je tak všechno. Ostatně většina nejlepších žijících světových tvůrců žádnou filmařskou školu nemá, že.

Ale zpět k filmu samotnému. „Bez doteku“ je poměrně ambiciózním debutem mladého režiséra, který ovšem uspěje tak napůl, a to hlavně po stránce vizuální. Nohy mu podráží nejvíc scénář, ten totiž neví, kam snímek směřovat a celkově je na něm znát nevyzrálost autora, která se bolestně projevuje ve snaze do snímku promítnou co nejvíce motivů, hlavně aby to vypadalo cool. Inu, méně by bylo v tomto případě více. „Bez doteku“ nejde s čistým svědomím odepsat úplně, protože když přihlédneme k věku režiséra, tak si člověk opravdu musí říct malé “wow“, navíc v Čechách se musí ocenit jakákoliv snaha o invenci, která se tu rozhodně vyskytuje. Matěj Chlupáček je rozhodně sympatický, cílevědomý a talentovaný režisér, ale na jeho první doopravdy dobrý snímek si budeme muset ještě nějaký čas počkat. Pokud chcete podpořit neobvyklý český projekt, tak rozhodně vyrazte do kina. Pokud toužíte čistokrevně po filmové kvalitě, běžte raději jinam.

P.S.: Tereza Vítů je krom přirozeného hereckého projevu i zatraceně „hot“ a do budoucna si rozhodně vysloužila mou pozornost.

Bez-doteku-plakat

V kinech od 28.3.2013