Babycall – recenze

Pal Sletaune, otec filmu Pošťák, který nikdy nezvoní, jedné z prvních norských záležitostí, které vešli v podvědomí diváků a otevřeli tak bránu na sever, je v roce 2013 zpátky (po šestileté odmlce) se svým novým děťátkem (natočeno již v roce 2011). Do hlavní role obsadil Švédskou herečku islandského původu, Noomi Rapace, kterou mnozí z vás budou znát nejspíš z role cikánské věštkyně, které osud objasnil Robert Downey jr. jako Sherlock Holmes.

11-Anna-Anders-CU-Hands-on-head

Na to, že místní kinematografie je na vzestupu byste se měli opravdu připravit a na to, že toto dílo promixuje vaše pocity jako vysokorychlostí mixér, na to rozhodně také.

Anna (Noomi Rapace), je matkou osmiletého syna Andrese, který s ní utekl od svého násilnického otce a začínají spolu nový život. Jejím největším strašákem je možnost, že šílenec, který svého syna chtěl dokonce vyhodit z okna před koncem jejich vztahu, si je znovu najde i v jejich novém domově.

14-Helge-CU-Camera-in-hands

Kvůli obavám se tedy Anna rozhodne zajít do místního obchodního centra a pořídit si dětskou chůvičku, která ji alespoň dodá sílu v klidu každý večer usínat. Jednoho večera se však z vysílačky ozývají zvuky nasvědčující tomu, že na druhé straně je její syn doslova mučen a fyzicky terorizován. Při zjištění, že Anders ve vedlejším pokoji spí spokojeným spánkem jde tedy do obchodu chůvičku vrátit a proškolený prodavač Helge (Kristoffer Joner) ji informuje o tom, že se jistě musela napojit omylem na stejnou frekvenci a tudíž je v okruhu 50 metrů v jejím panelovém domě skryt násilník, který podobně starého syna čas od času velmi tvrdě vytrestá!

Anna již v minulosti měla problémy s výchovou a Anderse jí úřady téměř odeberou kvůli tomu, že její život se hemží lživým vyjadřováním týkajícím se jejich společného soužití a podobně. Sám osmiletý synek je ze své maminky zklamaný a tyto incidenty jí v každodenním životě často připomíná. Pokud se divák vžije do role matky, která ze strachu ze synova tatínka musela utéct do jiného města, začít nový život a ještě je její role v neúplné rodině podtrhována vlastním potomkem, je evidentní, že fungovat bez problému je naprosto neproveditelnou záležitostí. Co může následovat, když je mozek ubohé Anny sužován posttraumatickým stresovým syndromem?!

13-Anna-CU-Knife-in-hand

Než jsem tuto recenzi začal psát, zamyslel jsem se, jaký je vlastně účel daného textu. Rozhodně informovat diváka, stanovit kvality daného díla, ale především, co nejméně prozradit z celého děje. Tento snímek mě takovým způsobem rozsekal ve svém zvratu, že je takřka nemožné neprozradit pointu, aniž bych se dostal hlouběji. Proto koncept prostě musí být narušen a plynuje se pojďme podívat na prosté hodnocení.

Noomi Rapace, která se od role Lucindy Gonzalesové v seriálu Tre kronor z roku 1996 vývojem přetransformovala přes Lisbeth Salanderovou, hlavní postavu severské veleúspěšné trilogie Millenium až po cikánskou čarokrásnou kartářku v druhém Sherlockovi, prostě září. Její výkon v tomto snímku je opravdu velmi vydařený a zbytek hereckého obsazení nechává daleko za sebou! Tato momentálně velice žádaná herečka je opravdu charakteristickým úkazem, a to jistě i proto, že její otec byl zpěvákem Flamenga z Badajozu a podědila po něm opravdu líbivé sexy rysy!

Celý námět na mě působí velmi originálním dojmem, což je zřejmé až z finálního rozřešení a během 96 minut vás rozhodně po úvodu do děje, který není příliš záživný, jistojistě osloví!

Slabším povahám bych návštěvu kina, když poběží Babycall, rozhodně doporučil též, jelikož to není typicky až přehnaně krvavý zhovadilý paskvil viz. naprostá většina zámořských hororů. Pocit, jako byste žili život někoho jiného, při kterém jsou určité události ve vašem mozku přidušeny a vy jakoby nejste sami sebou, to je to oč tu běží. Celkově tedy velice příjemné překvapení, které ohodnotím známkou 2 ve školním žargonu, v žargonu našeho webu tedy lepších 70%.

Babycall-plakat

V kinech od 10.1.2013

Babycall, Horor / Thriller, Norsko, 2011, 96 minut